Genom åren har anbuden varit många. Det har kommit förfrågningar om partnerskap från bland annat Kanada, Australien och Rwanda!
Svaret har hela tiden varit detsamma. Företagsledningen har velat fokusera verksamheten till Sverige och Skandinavien.
Nu är läget ett annat.
– Vi kan inte växa mycket mer i Sverige utan ett nytt koncept. De senaste åren har vi arbetat för att etablera oss i Tyskland, förklarar Joakim Gunler.
I förra veckan fick företaget bygglov. I september 2019 slår Leo upp portarna i Bremen. På sikt är det tänkt att Tyskland ska bli företagets största marknad.
Vi förflyttar oss tolv år tillbaka i tiden till den åttonde december 2006. Det ligger förväntan i luften.
Hockeypolarna Joakim Gunler och Jonas Rönnqvist har lyckats övertyga banken att låna ut fem miljoner kronor till en helt oprövad affärsidé. Båda saknar erfarenhet som företagare, men tror stenhårt på sin affärsplan.
Förberedelserna har pågått länge i ICA Hakons gamla lager på Storhedens industriområde. Invändigt hade hela lokalen rivits ut och byggts upp på nytt.
Sveriges första lekland var klar att möta sin publik.
– Jag glömmer aldrig den dagen. Vi hade nog ändå rätt rimliga förväntningar, men det kom få besökare. Det var nästan bara vi tre och några kompisar som var speciellt inbjudna, minns Anders Lindqvist som i dag är företagets operative chef.
– Vi hann aldrig bli oroliga. Tre veckor senare startade jullovet och då kom alla! Då kände vi att det här är en bra grej som vi måste göra på fler ställen, tillägger Joakim Gunler.
Tillväxtstakten kan beskrivas som furiös. Inom loppet av ett år öppnades anläggningar i tio olika städer. I snitt har det handlat om fem nya per år.
Tolv år efter starten har antalet lekland vuxit till 45. Förra året översteg omsättningen för första gången en halv miljard kronor.
Expansionen hade inte varit möjlig utan fondbolaget Litorina som gick in som ny huvudägare 2014. I dag äger grundarna 20 procent av företaget.
Jonas Rönnqvist är inte längre inblandad i den dagliga driften, medan Joakim Gunler har som företagets vd 100-150 resdagar om året - trots att företaget tillfälligt dragit ned på takten inför expansionen i Europa.
I februari 2019 öppnas ett lekland i Helsingfors. Sedan är det Åbos tur innan språnget över Östersjön.
– Tyskland är en jättestor marknad. Där finns i dag över 350 lekland, men ingen som har ett helhetskoncept likt vårt. Vi planerar att öppna två anläggningar. Det andra kommer förmodligen att ligga i Braunschweig. Sedan ska vi utvärdera satsningen inför nästa steg.
Leos lekland har hela tiden följt samma grundrecept. Affärsidén är att med lek locka barn till att springa, klättra, hoppa och – utan vara medvetna om det – träna sin kropp.
Joakim Gunler är övertygad om att även tyska föräldrar söker efter något som lockar deras barn från mobiler och datorer.
Tio tyska städer har studerats ingående. Bland urvalskriterierna ingår att räkna antal dagar med nederbörd.
– Vi har alltid tyckt om att tänka långsiktigt. Jag tror att om fem år kommer Leos lekland att finnas i fler länder. Om vi lyckas i Tyskland borde det gå att etablera sig i Polen, Schweiz och Österrike.
I dag arbetar 20 personer på huvudkontoret i Luleå. Det finns regionkontor i grannländerna Norge, Danmark och Finland.
– Vi har inga planer på att flytta. Vi har tagit lärdom av Maxkoncernen som lyckats växa till ett superstort företag med Luleå som bas. Vi tycker att det är lättare att hitta engagerade och lojala medarbetare i Norrbotten.
Anläggningen på Storheden är i dag det enda leklandet som inte ligger i ett handelsområde. Det finns planer på att bygga nytt, men det lär dröja något år.