Nu satsar Luleå på turism

När Piteås marknadschef Anders Granberg drar sig tillbaka så sker det hem till Luleå.
Han blir turistchef i ett Luleå som ska synas mer och omsätta mer pengar.
? Vi ska flytta fram positionerna.

LULEÅ2003-08-26 06:30
Nyligen stod det klart att Anders Granberg lämnar det uppdrag i Piteå som han haft i ett par år. Med ett motsvarande uppdrag i Luleå kan han göra jämförelser mellan hur städerna skött besöksnäringen/turismen.<br>Annan tradition i Piteå<br> ? Piteå har en annan tradition. I 50 år har de sett den här sidan som en del av näringslivet. Piteå har till exempel hunnit längre i att visa på riktiga attraktioner. På så sätt får du många att komma år efter år och då få uppleva saker som är kvalitetssäkrade. Som till exempel Noliamässan, beskrev han vid en pressträff igår.<br>I Luleå har det varit av och till. Den kontinuitet som gör att exempelvis ett evenemang blir en återkommande höjdare har saknats, resonerar Anders Granberg.<br>Förstå sammanhanget<br>Företagen i Luleå måste förstå att se hela sammanhanget. Fler än själva arrangören måste tjäna på evenemanget för att det ska finnas motivation att göra något bra av det, allt från dem som ordnar resor till hotell, restauranger och andra delar. Då finns samtidigt en riskspridning och sannolikheten att evenemanget lever över tid är stor, resonerar Anders Granberg.<br>I Piteå var han kommunalt anställd. Nu är han litet av varje eftersom han ska sitta hos Luleå näringsliv AB. Det handlar då om det uppdrag som en sorts turistchef som Kuriren nyligen berättade om där besöksnäringen och kommunen enats om tagen.<br>I grunden ligger att Luleå bör förmå mer i denna näring och destinationsutvecklaren ? som Anders Granbergs uppdrag formellt kallas ? ska visa vägen.<br>Branschföreträdare vittnar om utsikterna att utveckla sidan med kongresser och konferenser liksom att göra mer av en unik skärgård. Anders Granberg är inne på samma spår. Han ser inte Luleå som vare sig sommarstad eller vinterstad utan som en åretrunt-besöksort.<br>Musiklärare<br>Han är 42 år, har bakgrund bland annat som musiklärare, konsult och en tid inom Arra AB samt hos Incoming Nordkalotten.<br>Innan utgången av projekttiden på 2,5 år ska Anders Granberg ha gjort klart hur en samlad branschorganisation för besöks-Luleå ska se ut. Kanske ett slags motsvarigheten till handelns Luleå & Co, fast för besöksnäringen.<br> ? Vi vet inte hur det blir. Det ska vara en organisation som är tydlig, sade Unto Fagerkull, Luleå Näringsliv, igår.<br>Utvecklingschefen i kommunen, Jörgen Eriksson, gjorde klart att kommunen finns med, men näringen ska hantera det här. Nina Wikstedt, Quality Hotel, förklarade sig positiv inför att Luleå tagit greppet med att anställa en person som ska jobba med utvecklingen.<br>Samarbete<br>Likt andra i branschen i Luleå anknyter Anders Granberg till behovet av samarbete.<br> ? Ta elitidrotten. Hur mycket har till exempel gjorts på att ordna sportweekends i Luleå med basket på fredagarna, hockey på lördag och med shopping och att du kan gå ut och roa dig på kvällen?<br>Exemplet rör främst norrbottningar som gör av med pengarna hos andra norrbottningar. Helst bör väl pengarna flöda in till länet? Anders Granberg säger inte emot men gör klart att den som glömmer sin närmarknad missat saker av stor betydelse.<br><br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!