Nu kallas förstärkning till muddringen i Luleå hamn

Projekt Malmporten växer. På torsdagen anlände ett femte mudderverk till Luleå hamn. "Vi behöver ta in en förstärkning i arbetet på Sandgrönnleden. Havsbotten är väldigt hårt där", förklarar projektledaren Edin Maslesa på Sjöfartsverket.

Projekt Malmporten växer. Nu kallas ett femte mudderverk in för att det stora muddringsprojektet inte ska tappa tid. Sugmudderverket Gateway anlände till Luleå under torsdagen, berättar Edin Maslesa, projektledare på Sjöfartsverket.

Projekt Malmporten växer. Nu kallas ett femte mudderverk in för att det stora muddringsprojektet inte ska tappa tid. Sugmudderverket Gateway anlände till Luleå under torsdagen, berättar Edin Maslesa, projektledare på Sjöfartsverket.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2024-08-08 13:36

Nyheten i korthet

  • Sveriges största muddringsprojekt genom tiderna, Projekt Malmporten, i Luleå skärgård har kallat in förstärkning på grund av svåra arbetsförhållanden.
  • Ett femte mudderverk, Gateway från Rotterdam, anlände till Luleå hamn för att hjälpa till med muddringen av Sandgrönnleden.
  • Målet med muddringen är att öka djupet i farleden från 9,6 meter till 15,2 meter för att möjliggöra för större fraktfartyg att nå hamnen.

Den sjätte juli startade Sveriges största muddringsprojekt genom tiderna i Luleå skärgård. Det handlar om ett arbete att anlägga en ny djuphamn samt att öka djupet i farlederna Sandöleden och Sandgrönnleden. Muddringarna ska pågå i fem år.

På torsdagen anlände mudderverket Gateway från nederländska Rotterdam. Det är ett sugmudderverk som uppges vara 140 meter långt. Lastutrymmet rymmer 12 000 kubik.

Gateway ska arbeta i två veckor tillsammans med mudderverken Magnor och Simson i Sandgrönnleden. Arbetet pågår för närvarande i ett område väster om Rödkallen och söder om Junkön.

– Entreprenören har insett att kapaciteten är lägre på grund av att det är väldigt hårt att gräva där. För att effektivisera arbetet har de valt att hyra in en extra sugmudderverk som ska ta upp det mjukaste bottensedimentet. Det innebär en tidsbesparing och skapar möjlighet för Magnor och Simson att fokusera på grävandet, förklarar Edin Maslesa.

Vinterfarleden Sandgrönnleden har i dag ett djup på 9,6 meter. Tanken är att muddringen ska utöka djupet till 15,2 meter vilket skapar möjlighet för större fraktfartyg att nå Luleå hamn.

Hur ligger projekt Malmporten till tidsmässigt just nu?

– Vi ligger bra till. Framdriften vid Skvampen går enligt plan, medan Sandgrönnleden har visat sig vara mer utmanande. Det är känt sedan tidigare från våra undersökningar, men som det ser ut just nu bör vi klara årets tidsschema.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!