Nu höjer Connex standarden

De upprustade vagnarna ska bli ett ess i leken för Connex.
? Säkert har vagnstandarden vid sidan av lågprisflyget varit en bidragande orsak till vår nedgång, säger Stefan Bengtsson, försäljningschef för Norrlandståget.
95 vagnar får modern komfort. Och kanske internet.

LULEÅ2005-08-16 06:30
Lågprisflyget har fått Connex att tappa resenärer, summerar Stefan Bengtsson, försäljningschef för Norrlandståget, kampen mellan räls och luft.<br>&nbsp;? Gällande de som har åkt sovvagn, de som betalat mycket, har vi tappat en del till flyget. I och med att flyget kunnat hålla så låga priser, speciellt mellan de större städerna, har vi haft det jobbigt.<br>På sträckor utan konkurrens med lågprisflyget har Connex inte märkt någon nedgång.<br>&nbsp;? Alla har ju inte nära till en flygplats.<br>Känner ni er styvmoderligt behandlade av Rikstrafiken? Flyget prioriteras ju.<br>&nbsp;? Vi kanske inte ska använda uttrycket styvmoderligt behandlade, men det är ju litet grann så ändå. Jag tycker att man ska tänka på alla dem som inte bor precis vid en flygplats. Det finns också sådana som inte tycker om att flyga. Dessutom är tåget absolut mest miljövänligt. I alla fall är det roligt att nu konstatera att politikerna insett att Norrlandståget är viktigt, framför allt för norrlänningarna själva.<br>Vagnar och lok<br>Sommaren har varit mycket bra på Connextågen, framhåller han.<br>&nbsp;? Det är ett ökat intresse för resor till Norrland.<br>Som Kuriren berättade i förra veckan satsar staten 140 miljoner kronor på att rusta upp vagnarna som går på Norrland.<br>Tidigare hade Connex fått 40 miljoner från affärsverket SJ för upprustning. Dessa pengar hade räckt till att modernisera halva vagnparken.<br>Nu får alla Connex 95 vagnar en uppfräschning. Även de tolv loken renoveras till viss del. Den utökade summan innebär också att vagnarna får en högre komfortnivå än vad tidigare planerats. Möjligen kan internet komma att finnas att tillgå ombord.<br>För vagnarnas del pratar Stefan Johansson, Connex trafikområdeschef för Norrlandståget, bland annat om inredning, toaletter och luftkonditionering.<br>&nbsp;? Vi har redan tagit in två vagnar. Med tillskottet på 100 miljoner kronor blir upprustningen väldigt bra. Efter renoveringen ska allting fungera. Vi har ju haft en del problem med kvalitén eftersom vagnmaterialet varit så gammalt. Connex blev tilldelat de gamla vagnarna i avtalet med Rikstrafiken.<br>Oklart om vikarievagnar<br>I ursprungsplanen, med de 40 miljonerna, skulle vagnarna blivit klara till resenärernas fromma nästa sommar. Eftersom fler nu ska in på verkstaden kan arbetet ta längre tid. Ett litet frågetecken är hur vagnarna på verkstaden ska ersättas. Tågen måste ju rulla ändå och mest troligt måste någon form av vikarierande vagnar sättas in. Hur detta ska ske är inte klart.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om