1858 bildades Norrbottens första bryggeri. Epoken kom att sträcka sig över 100 år.
Under de senaste åren har branschen fått nytt liv. Orsaken är en snabb framväxt av så kallade mikrobryggerier. För sex år sedan fanns det 30 mikrobryggerier i Sverige. I dag ligger siffran närmare 150.
Kuriren har träffat två av Luleås bryggmästare.
– Om man tittar på hur den här trenden utvecklats i USA så kommer det här bara fortsätta att öka, tror Mattias Bergström.
Vi befinner oss i en källarlokal i centrala Luleå. På dörrskylten står det hobbyrum, men innanför finns ett hemmagjort bryggverk som kan producera 120 liter öl i veckan.
Mattias Bergström ler när han säger:
– Egentligen vet jag inte riktigt vad vi har skapat. Antingen handlar det här om ett företag i en uppstartsfas eller en hobby som totalt spårat ur.
För två år sedan startade han öltillverkning på kommersiell basis tillsammans med kompisen Jocke Nilsson.
– Från början, när vi var hemmabryggare, kallade vi oss Bottenvikens Nanobryggeri för vi tyckte att beteckningen mikro var för stor, men sedan en tid har vi plockat bort nano ur företagsnamnet, berättar Mattias Bergström.
De jobbade på Luleå tekniska universitet när de fann varandra genom sitt ölnörderi. Mattias Bergström är civil ingenjör och har disputerat inom produktinnovation.
– Det är lite professor Balthazar över honom, säger Jocke Nilsson. Han är den som tekniskt vet hur man bygger allting för att dränka sina sorger och min bakgrund som sociolog gör att jag är den som vet varför man dränker dom.
Mattias Bergström slår hål på flera myter kring öltillverkning och insisterar att det är tämligen enkelt att bygga ett eget bryggverk. Fördelarna är två; dels blir det billigare, dels skapas en möjlighet att göra egna justeringar.
– Vår första sats gjorde vi i en liten gryta hemma i köket och det gick förvånansvärt bra. Vi tyckte till och med att det var bättre än mycket av det öl som vi druckit.
Fram till i dag har de tagit fram ett 25-tal olika recept. Ofta experimenterar de med smaksättningen. Det kan bestå av exempelvis hjortron, skvattram, blåbär eller granskott.
– Vi gör aldrig samma öl två gånger. Det tycker vi inte är så roligt. I stort sett har alla bryggerier sin uppsättning av ölsorter. Vi har valt en annan väg. Vi tänker på var Norrbotten befinner sig om åtta veckor. Om det är högsommar eller påsk när älven drar i väg med ett dån och försöker att hitta smaker som passar till årstiden, säger Jocke Nilsson.
Ett av företagets öl har sålts på Systembolaget i Luleå. Den fick namnet Myrvattnet. De 100 numrerade flaskorna såldes slut redan första dagen.
Nu har företaget ändrat strategi.
– I branschen talar man ofta om hantverksbryggerier, men vi ser oss snarare som ett konstbryggeri med flytande litografier. När vi presenterade vår produkt för en krögare i Luleå blev han så entusiastisk att han bad att få köpa allt vi tog fram. Där är vi i dag och det känns rätt, säger Jocke Nilsson.
– Vi gör det här inte för att tjäna pengar. Vi gör det för att det är roligt. I och med att vi inte gjort så stora investeringar innebär vår ”hobby” inget stort risktagande.
I dag består sortimentet av olika typer av överjästa öler (ale eller veteöl). Däremot saknas en ljus lager.
– Det är lite svårare att göra lageröl, förklarar Mattias Bergström. Vi kan göra det, men vi väljer att göra något annat. Det finns så många smaker kvar att utforska. Förr verkade folk tro att det bara fanns två sorters öl, en ljus och en mörk, men det finns så mycket mer att upptäcka i den nya ölvärlden.