Nu blir 97:an säkrare

Första delen av väg 97:s upprustning är snart klar. Gammelstad?Sunderbyn får dubbelfil norrut, mitträcke och trafikplats vid Sunderbyn.

LULEÅ2005-10-03 06:30
Redan nu är trafikplatsen körklar och uppmaningen är att använda vägen under viadukten. <BR>För nästan precis ett år sedan togs första spadtaget. Sedan dess har Skanska jobbat med breddning av delar på sträckan, trafikplatsen vid Sunderbyn som ersätter en tidigare farlig fyrvägskorsning, asfaltering och mitträcke.<BR>I slutet på oktober är allt klart. Officiell öppning av 30-miljonerssatsningen sker i november.<BR>&nbsp;? I dag återstår att montera sista delen av vajerräcket, stryka till litet slänter, lägga ut matjord och sätta upp skyltar, säger arbetsledaren Fredrik Johansson, Skanska. Jobbet har gått bra, tillägger han.<BR><BR><STRONG>Skolar om folk</STRONG><BR>En ny väg har byggts under 97:an som gör att den ökända fyrvägskorsningen i Sunderbyn försvinner.<BR>&nbsp;? Det är skyltat och uppbyggt så att det går att köra där. Vi försöker skola folk att köra under, säger Fredrik Johansson som slår ett slag för användandet av vägen under 97:an redan i dag.<BR>Än så länge kan väg 97 korsas, men när allt är klart är det slut med detta.<BR>Sträckan som byggs om är strax under sex kilometer lång, från fyrfiliga 97:ans slut i Gammelstad till en bit norr om nya Sunderbykorsningen. Hela sträckan är tvåfilig från Gammelstad till avfarten mot Sunderby sjukhus för att säkerställa att ambulanstransporter kommer fram. I motsatt riktning är det omväxlande en och två filer.<BR><BR><STRONG>Nästa etapp får vänta</STRONG><BR>En vändplats för utryckningsfordon och plogbilar finns också.<BR>Någon undrar kanske om vallarna som ligger på vägens sida mot järnvägen. Dessa har ingen funktion, utan är schaktmassor som grävts ur från viaduktbygget. Av ekonomiska skäl har massorna fraktats iväg så kort sträcka som möjligt.<BR>I snitt har 15 personer arbetat med projektet med 35 vägbyggare som mest, -inklusive underentreprenörer.<BR>Underlaget för den breddning av vägen som gjorts på del av sträckan var dåligt. Därför lade man på överlast på breddningen under vintern.<BR>Avsikten var att komprimera underliggande jordlager.<BR>&nbsp;? Bättre att ta stöten med sättningar i början än senare, förklarar Fredrik Johansson.<BR>Fortsättningen, etappen mot Sävast, svävar någonstans i framtiden. Vägverket håller på att ta fram en arbetsplan, där målet är att Vägverket centralt ska ha den för behandling innan sommaren 2006.<BR>Etappen beräknas kosta 70 miljoner kronor, men ligger i länsplanen för vägbyggen först någon gång efter 2010. Risk finns för förskjutningar mot 2015 beroende på Vägverkets ekonomi.<BR>Diskussioner har förts om förskottering från kommunerna i Boden och Luleå, men några beslut har inte fattats. Om kommunerna går in med lån till Vägverket kan grävmaskinerna kanske starta 2007.<BR>För arbetsplanen görs en så kallad Virtual realitymodell av sträckan. I den datormodellen kan i princip allt simuleras. Tekniken är besläktad med den som används för dataspel.<BR>&nbsp;? Det är inte så vanlig med den här tekniken. Men i vissa projekt som är komplicerade att visa med ritningar kan hjälpmedlet användas. Ibland måste man vara tekniker för att kunna läsa ritningar och handlingar, säger projektledaren Per-Mats Öberg, Vägverket Region Norr. I det här fallet, med mycket gårdar och trånga passager, har vi ansett det bra att använda modellen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om