Nu är den gamla DKW:n en pärla

I hela sitt liv har Anders Ekholm närt en hatkärlek till DKW-bilar. Men när en bekant tipsade om att det fanns ett renoveringsobjekt till salu slog han till.

MJUK LINJER. DKW:n har böljande, vackra linjer.

MJUK LINJER. DKW:n har böljande, vackra linjer.

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2011-11-30 06:00

Anders Ekholm gjorde sin värnplikt i Boden 1969. I samband med det köpte han en gammal DKW för att kunna ta sig till och från hemmet på Bergnäset i Luleå.

- De andra grabbarna på luckan hade mycket finare bilar, PV och Amazon. Och så kom jag i en DKW med puttrande tvåtaktsmotor. Det var inte kul.

Direkt efter värnplikten köpte han en modern bil samtidigt som han hade bestämt sig för att aldrig mer äga en DKW. Allt var frid och fröjd fram till för tre år sedan. En bekant till honom tipsade om att en gammal DKW var till salu i Skellefteå.

- Jag skulle gå i pension och hade tänkt att jag skulle köpa ett renoveringsobjekt för att sysselsätta mig när jag skulle få ledig tid.

Ville köpa bilen
Han ringde upp säljaren och sade att han ville köpa bilen. Mannen insisterade på att Ekholm skulle komma till Skellefteå och titta på bilen. Men Anders Ekholm hade bestämt sig och viftade undan säljarens förbehåll.

Sagt och gjort. Bilen lyftes upp på ett släp och kördes till villan på Bergnäset. En snabb besiktning visade att Anders Ekholm hade fått precis det han ville ha: ett renoveringsobjekt. Bilen var full av rost, i höger framskärm fanns till och med ett stort hål.

Till det kom att alla fyra bromsar var söndernötta liksom alla packningar.

Nu stod han där med en DKW från 1958 som bara längtade efter att bli renoverad. Den bil som Ekholm köpt har modellbeteckningen 3=6. Det betyder: en trecylindrig motor som är lika stark som en sexcylindrig fyrtaktare.

- DKW:s ingenjörer trodde verkligen på den teoretiska beräkningen: en tvåtaktaktsmotor tänder vid varje slag medan en fyrtaktare bara gör det varannan gång.

Skruva loss karossen
Beräkningen stämde inte men bilen blev ändå en försäljningsframgång. DKW-bilar har för övrigt en speciell konstruktion: karossen vilar på ramen. Så det första som Anders Ekholm fick göra var att skruva (!) loss karossen och sedan lyfta av den från ramen.

Nu vidtog slipning och lackning av ramen. Sedan rev han ut allting ur karossen. Det gällde bland annat det tyg som klädde taket och som var trasigt.

Att det finns många bilentusiaster i världen finns det många bevis för. En är att det i Tyskland finns ett företag som tillverkar bilklädsel med originalutseende till gamla bilar.

- Jag skickade ned det trasiga tyget till syrran i Västerås så hon hade en mall att utgå ifrån när hon skulle sy det nya tyget.

Den bil som Anders Ekholm hade köpt var bemängd med så många fel och brister att en normal människa hade gett upp på en gång. Men inte Anders Ekholm. Han var som besatt av tanken att han skulle betvinga den och förvandla den till ett vackert ekipage.

Så han började leta efter reservdelar. Och mycket snabbt hittade de en man i södra Sverige som sålde en frontplåt i original. Bit för bit renoverades bilen. Det gällde bland annat bromsarna - han hittade fyra kompletta renoveringssatser i original hos en man i Gammelstad som köpt upp en konkurslager.

Olika dimensioner
Bensinslagen var ett problem eftersom ändarna har olika dimensioner. Till slut hittade han en tillverkare i Tyskland som sålde den 30 centimeter långa slangen för 400 kronor.

Motorn och olika delar är ett kapitel för sig. Den har bland annat tre tändspolar, en för varje cylinder liksom en brytarspets för varje cylinder.

- Det kan ta flera timmar att ställa in tändningen.

Men nu står den där, DKW:n från 1958, renoverad och fin. Men Anders Ekholm är inte nöjd, han ska riva den än en gång för att göra den ännu finare.

DKW står för tyskans Dampfkraftwagen, ångdriven bil. Företaget fick det namnet när man tog fram en ångdriven bil på grund av den bensinbrist som uppstod under första världskriget.

DKW hade tidigare byggt tvåtaktsmotorer och den tillverkningen återupptogs efter första världskrigets slut. 1932 blev DKW en del i den nybildade koncernen Auto Union tillsammans med Audi, Wanderer och Horch. Auto Unions symbol var fyra ringar. Det är den symbolen som för övrigt Audi har i dag.

DKW-bilar tillverkades fram till 1966.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!