Norsk lax via Kallax

Norsk lax ska flygas till Asien via Kallax. Flygningarna beräknas komma igång i mitten av februari.
? Vi startar med ett plan i veckan, säger Stig Winter på Nordnorsk Spedition i Narvik.

LULEÅ2004-01-10 06:30
Nordnorsk Spedition har tecknat avtal med flera företag i fiskbranschen i Norge. I avtalet ingår att speditionsföretaget fraktar lax till Luleå för vidare transport till olika destinationer i Asien.<br> ? Varje vecka ska vi fylla ett plan med 90 ton lax, säger Stig Winter.<br>För att klara det kommer fyra långtradare med släp att användas för att föra lax från Nordnorge till flygplatsen i Luleå. <br> ? Det är några detaljer som återstår i våra avtal och därför vill vi inte berätta vilket eller vilka flygbolag som vi ska anlita, säger Winter.<br>Flera fördelar<br>På Kallax Cargo är man nöjd med de planer som Nordnorsk Spedition har tillsammans med flera företag i fiskbranschen.<br> ? Våra ägare gav oss respit på grund av de här planerna. Därför är det glädjande att de blir av, säger Göran Remahl som är chef för Kallax Cargo.<br>Nu kommer det bara att bli en tur i veckan. Betyder det så mycket?<br> ? Det är viktigt att verksamheten kommer igång. För när den är igång kommer andra företag i branschen att inse fördelarna med att flyga till Asien via Kallax. Och då kommer flera företag att följa efter.<br>Göran Remahl ser fler fördelar med att flygningar till och från Asien via Kallax nu kommer igång.<br> ? Företag i norra Sverige och Norge kommer plötsligt mycket närmare den asiatiska marknaden. Faktum är att det innebär stora fördelar att finnas här när man så snabbt kan få eller skicka varor till och från Asien.<br>Ryssland gav upp<br>Det var för lite drygt fyra år sedan som förlängningen av start- och landningsbanan på Kallax blev klar. Då fick Kallax landets längsta bana på 3.350 meter. Bakom satsningen ligger det faktum att flygtiden från Europa till Asien är betydligt kortare när man flyger via Kallax än via Anchorage i Alaska. <br>Enligt Kallax Cargo kan flygbolag spara mellan 300.000 och 800.000 på en tur- och returflygning. Projektet stoppades dock upp när Ryssland vägrade att tillåta överflygningar över sitt territorium. I mitten av förra året gav de ryska myndigheterna upp motståndet mot överflygningar av transportplan. Det blev inledningen till mer intensiva förhandlingar från Kallax Cargo mot olika intressenter. Och det är de förhandlingarna som nu resulterat i ett avtal.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om