Norsk flygattack mot Kallax Cargo

Tyska godsjätten Schenker kräver utbyggnad av Harstad ? Narviks flygplats, för långväga fiskfrakter.
Och från Lakselvs flygplats planeras ett flöde av fiskflyg på USA och Asien.
? Att frakta från Nordnorge är billigare än från Kallax, säger Arild Jaabaek, Schenker.

LULEÅ2005-01-17 06:30
När kommunpolitikerna i Luleå idag ska göra upp om Kallax Cargo ska räddas så pratar norrmännen offensiva planer.<BR>Inte enbart, för godsföretaget Schenker har inte fått se Evenes flygplats, mellan Harstad och Narvik, bli utbyggd med flera hundra meter till minst 3.400 meter. I så fall längre än Kallax.<BR>Fast kravet består och diskussionen fortgår. Tidigare gick det långväga fiskplan från Evenes men flygplatsen är för liten för de verkligt stora plan som undslipper onödiga stopp och som lastar betydligt mer. Så därför flyttades frakterna till att utgå längre söderut, Gardemoen utanför Oslo.<BR><BR><STRONG>Billigare</STRONG><BR> ? Vi har en arbetsgrupp som arbetar med det här. Vi har bara en flygplats i Norge som tillgodoser alla krav, Oslo. Enligt mina räknestickor är det billigare att frakta från Oslo än från Kallax. Att frakta från Evenes skulle göra det ändå billigare. Vi har inte behov av någon större kapacitet än vad vi kan frakta härifrån, säger Arild Jaabaek, chef vid Schenkers flygverksamhet i Norge, apropå anropet från Luleå.<BR>Tyska Schenker, som arbetar med olika transportsätt och är känt i Norrbotten inte minst för sina landsvägstransporter, har 35?40 procent av totala exporten i Norge av färsk fisk. En likvärdig konkurrent där är stora Danzas.<BR><BR><STRONG>Planer på fiskflyg</STRONG><BR>Hur stora investeringar som skulle krävas vid Evenes vet inte Arild Jaabaek.<BR>De torde i varje fall inte vara särskilt stora bedömer, Björn Söderholm, kommunstyrelseordförande i Porsanger kommun i Finnmark fylke. Söderholm är intresserad av ämnet eftersom det även för Lakselvs flygplats, i hans egen kommun, också finns avancerade planer på fiskflyg. Det gäller USA och Asien.<BR>Men Evenes (Harstad ? Narvik) skulle väl bli en konkurrent?<BR> ? Nej, det kan gå att ha båda. Det fiskas ju efter norska kusten och ibland kan de inte gå ut eller så finns inte nog med fisk, säger Björn Söderholm.<BR>Oavsett flygplatserna Evenes eller Lakselv så pratar vi om frakter av färsk fisk. Inte fryst.<BR><BR><STRONG>Två plan per vecka</STRONG><BR> ? Färsk fisk är vad marknaden vill ha. Fryst fisk är en helt annan marknad. Det finns utsikter till ett eller två plan per vecka från Evenes, säger Arild Jabaek.<BR> ? Vi ligger två timmar från producenterna. Om du fraktar fisken till Kallax har du tappat en dag. Vi konkurrerar i kvalitet och kostnad. Vi behöver inte mycket av investeringar, det handlar om fem?sex miljoner kronor bland annat i kyllager. <BR>Alltså inte fryslager. Jag hoppas första planet lyfter under det här året och att det blir större 2006. <BR>Färdigt kan det gå ett plan per dag. Det finns två?tre näringslivsaktörer som tittar på det här, säger Björn Söderholm.<BR>Kyllagret behövs just för att hålla fisken färsk om det inte går att hålla en rak linje från produktion till flyg, kanske som följd av att fisken tillfälligt uteblir eller när oväder tvingar båtarna stanna i hamn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om