Lockbete
Dessutom införs ett lockbete för dem som äger bilar som saknar katalysatorer: ägarna får 4.000 kronor om bilen är från 1989 och äldre och om den rullade i augusti förra året.
För norrbottningarna finns dock ett problem: det nordligaste auktoriserade mottagningsstället finns i Umeå. Det går att lämna in en bil till vanliga bilskrotar i länet men då blir premien bara mellan 1.500 och 2.500 kronor.
Inge Johansson på länsstyrelsens miljöenhet tycker att bilindustrin sviker Norrbotten. I det sammanhanget talar han om Bilskrotningsfonden som innehåller 140 miljoner kronor. Det innebär att pengarna bara räcker till att ge en skrotningspremie till 35.000 bilar.
Först till kvarn
- Det betyder att det är först till kvart som gäller. Men norrbottningarna kommer att missa premien eftersom de flesta inte vill eller kan åka ända till Umeå för att få den.
Varför saknas det mottagningsställen i Norrbotten? Enligt Inge Johansson beror det på Stena Gotthard som fått uppdrag av branschorganisationen Bilsweden att bygga upp mottagningsställen.
- De auktoriserade bilskrotarna i Norrbotten har avtal med företaget Kuusakovski som är konkurrent till Stena. Därför vill Stena inte teckna kontrakt med firmorna i Norrbotten. Men norrbottningarna ska väl ha samma rätt som alla andra att få den utlovade skrotningspremien, säger Inge Johansson.
Hur ser då Stena Gotthard på kritiken från länsstyrelsen? Kuriren ställer frågan till företagets VD Monica Svenner.
"Följer bestämmelserna"
- Vi följer bestämmelserna i den nya lagen som säger att 85 procent av landets befolkning ska ha maximalt fem mil till en bilskrot. Men vi arbetar för att bygga upp ett bättre nät i Norrbotten men vi är inte där än.
Enligt länsstyrelsens miljöansvarige vill ni inte teckna avtal med bilskrotar i Norrbotten eftersom de har avtal med er konkurrent Kuusakoski. Stämmer det?
- Ja, det stämmer men vi för samtal med flera skrotar och hoppas att de vill ansluta sig till vårt nät för det blir för dyrt för oss att bygga upp mottagningsstationer som bara ska ta emot ett 50-tal bilar per år, säger Monica Svenner.
I de nya bestämmelserna om producentansvar ingår att biltillverkarna och importörerna har tid till den 1 juni 2008 att bygga upp ett nät av mottagningsställen för skrotbilar.