<P>När Banverkets framtidsplan offentliggjordes på måndagen reagerade många över att planeringen och byggandet av Norrbottniabanan stoppas. Inga mer pengar sätts in i projektet. <BR>-Regeringens passivitet i frågan om byggandet av Norrbottniabanan är förödande för näringslivet i Norrbotten. I dessa dagar av klimatdiskussioner är Norrbottniabanan en symbol för ett miljömässigt tänkande som uppenbarligen regeringen har svårt att ta till sig, säger Jan-Erik Jaensson Vd Swedish Lapland.<BR>-Det är inte bara turister och pendlare som ska trafikera järnvägen, det är först och främst ett godstransportsystem. Cirka 60 procent av Sveriges godstransporter sker i norra Sverige. I det perspektivet är det svårt att förstå den långsamma hanteringen. Näringens behov av att kunna transportera gods söderut kommer att öka i framtiden och varför ska det behövas köras på landsväg?, säger Jan-Erik Jaensson.<BR>Enligt honom faller Norrbotten efter i utvecklingen.<BR>-Norrbotten är en av de hetaste företagsområden i landet och i hela Barentsområdet planeras det för investeringar på långt mer än 500 miljarder kronor, bl.a på järnvägar, dock tydligen ej i Sverige. Detta gör området till det mest investeringsheta i världen, säger Jan-Erik Jaensson.</P>