Norrbottenspaket nytt spår

Ett nytt Norrbottenspaket för att betala kustjärnvägen. Det är svenska näringslivets lösning för att få Norrbotniabanan byggd.

SSAB-chefen Per Bondemark prioriterar andra järnvägar än Norrbotniabanan. Kustjärnvägen bör finansieras på särskilt sätt, anser han.

SSAB-chefen Per Bondemark prioriterar andra järnvägar än Norrbotniabanan. Kustjärnvägen bör finansieras på särskilt sätt, anser han.

Foto: Linnéa Bergenudd

Luleå2014-09-06 07:00

Norrbot t enspaket , det begreppet har använts om specialriktade insatser till landsändan längst i norr, på den tiden då den bar krisstämpel.

Nu ligger Norrbotten i topp i landet vad gäller näringslivets utveckling.

Men ska Norrbotniabanan bli av får politikerna göra projektet till ett specialfall och ta fram extra pengar utanför den nationella planen för 2014-2015. Det anser de svenska företagens företrädare i transportfrågor.

Det krävs "separata anslag utöver planeringsramen". Så skrev N ä ringslivets transportråd till regeringen när näringslivet tyckte till om planen.

Där finns inte Norrbotniabanan med. Och trots att industrin i debatten kräver ökad järnvägskapacitet på Norrland har inte Näringslivet transportråd prioriterat kustjärnvägen utan väljer satsningar i andra landsändan samt upprustning av nätet.

Om Norrbotniabanan säger rådet att den behöver "utredas vidare".

Kuriren har talat med flera företrädare för tung industri som pekar på att prislappen avskräcker. Tar man med Norrbotniabanan i planen ryker en massa andra nödvändiga åtgärder.

Så uttrycker sig inte Karl-Owe Svensson, chef för logistik inom Boliden, men signalen är tydlig.

– Det är inte sannolikt att få ut trettio miljarder kronor och kunna ta in Norrbotniabanan. Så remissvaret säger ungefär att "ni måste ta tag i det här". Man kan till exempel utöka planen eller finansiera projektet utanför den.

Per Bondemark, ordförande i Näringslivets transportråd och chef i SSAB Emea , resonerar på liknande sätt:

– Vi tycker att ramen för den nationella planen 2014-2025 bör utökas om Norrbotniabanan ska byggas. Den ska finansieras i särskild ordning liksom andra stora infrastrukturprojekt. Nivån i den beslutade planen ligger idag enbart på en nivå som innebär att standarden i järnvägen i bästa fall återställs till det den en gång var avsedd för, inte att kapaciteten förbättras i nämnvärd utsträckning, uttal a r han.

Pengarna ska staten stå för, det är transportrådets huvudspår.

Landshövdingen Sven-Erik Österberg oroas inte över att en speciallösning för Norrbotniabanan ska stämplas som nödhjälp.

– Det behöver inte bli på det sättet. Botni a banan byggdes genom ett särskilt bolag. Öresundsbron byggdes via ett konsortium och man gjorde upp med danskarna. Jag har ingen större åsikt om hur Norrbotniabanan blir byggd. Huvud s aken är att den blir det. Vill vi ha ett Norrbotten som ska växa så finns absolut ett behov av Norrbotniabanan , säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om