Norrbottens Media avslöjar: Rekordlångt avtal slutet av Kaunis Iron

Leasingavtalet Kaunis Iron och Wist Last och Buss är rekordlångt. Det kan Norrbottens Media avslöja. "Det är längre än fem år", säger vd:n Mats Karlsson Ek.

Rekordlångt avtal. Kaunis Iron, här med Per-Erik Lindvall under presskonferensen, har slutit ett rekordlångt avtal med Wist Last och Buss AB. Det kan Norrbottens Media avslöja på onsdagen.

Rekordlångt avtal. Kaunis Iron, här med Per-Erik Lindvall under presskonferensen, har slutit ett rekordlångt avtal med Wist Last och Buss AB. Det kan Norrbottens Media avslöja på onsdagen.

Foto: Peter Johansson

Luleå2018-03-21 14:13

Läs mer: Startar eget åkeri.

I början av augusti rullar de första ekipagen fullastade med malm mot Svappavaara. Det förklarade Per-Erik Lindvall, styrelseledamot i Kaunis Iron, under presskonferesen på onsdagen i Luleå där samarbetet med företagen Wist Last och Buss, som ingår i koncenen AB Persson Invest och SLP i Övertorneå AB presenterades.

Gruvverksamheten kommer att bedrivas med llastbilar leasade av företaget Wist som har skrivit ett rekordlångt avtal med Kaunis Iron.

– Jag kan i varje fall säga att det är längre än fem år, säger Mats Karlsson Ek efter att han inledningsvis inte alls har velat gå ut med uppgifter om längden på avtalet.

På samma sätt är det på frågan om hur mycket pengar avtalet inbringar.

– Vi kanske kan få återkomma till det. Men det är klart, det är en av våra absolut största affärer som vi har gjort. I varje fall om man tittar över tid. Men Volvo är lite försiktiga och dom vill gå ut med samma material i alla kanaler. Vi kvantifierar det inte just nu, säger Mats Karlsson Ek.

– Jag är jätteglad att vi har lyckats gå i mål med det här samarbetet. Det är ju ett förtroende som vi har fått. Vi har ju hoppats att det skulle komma i gång i Pajala. Vi har ju funnits på plats även fast många har lämnat efter konkursen.

Karlsson Ek konstaterar att de lokaler som företaget inrymmer i Pajala passar perfekt för kommande verksamhet

– En utav de bättre lokalerna vi överhuvudtaget har, säger han inför de som komma skall.

– Utan att säga exakt men om mna skulle gissa någonting så kommer vi att anställa fem till sju mekaniker. Vi kommer också att behöva bemanna upp och jobba andra arbetstider, för den här verksamheten rullar ju dygnet runt. Det här gör att vi kommer att växa.

Per-Erik Lindvall var mycket nöjd med att ytterligare ett tungt kontrakt var skrivet inför omstarten i Kaunisvaara. Ett 30-tal ekipage ingår i avtalet.

– Men det är mer än så. Det här är ett slags partnerskap där vi tillsammans ska se till att vi på bästa möjliga sätt levererar de här malmtonen från gruvan till järnvägen. Det handlar om att optimera, att verkligen vara resurseffektiv när det handlar om bänsleförbrukning, laster, spill och sådana saker. Utöver finansieringen finns det ett tekniskt samarbete i det här. Ett slags gemensamt ansvar för att få bästa möjliga funktion.

Hur viktigt var det att Wist redan var etablerade i Pajala?

– Det var mycket viktigt. Vi vill verkligen vara en lokal marknadsaktör. Och när vi nu kan kombinera ihop det med Wist och SLP, båda har en sådan grundläggande teknisk och kommersiell erfarenhet, så känns det extra tryggt.

Per-Erik Lindvall fortsätter:

– För oss har huvudmålet varit att hitta bra partners som kan ansvara för många av de viktiga driftfunktionerna. Vi har en halvdussin olika avtal som är viktiga för oss och vi har gjort hamnen, vi har gjort järnvägen och nu landsvägstransporterna. Och om vi att backar i processkedjan så är nästa anrikningsverket. Sedan efter det är det lastning och transport i gruvan, och borrning, sprängning. Så det är tre större avtal kvar.

Någon som kan ansvara för drift och under hålla i gruvan, och någon som kan ansvara för driften i verket.

Kaunis Iron kommer att ha en kärna av egna resurser som handlar om biologi, produktionsplanering, ekonomi, personalfrågor och miljö.

– Ungefär 20 procent eget och 80 procent på entreprenad. Nu förändras det för det här är en ganska stor del. Vi pratade förut att vi skulle ha 30-40 anställda. Nu blir det drygt 100 stycken. Helt plötsligt är det en tredjedel, säger Per-Erik Lindvall som ser en gruvbrytning ta form efter mycket arbete.

– Så här nära har det aldrig varit, säger han och skrattar.

– Det är ju inte självklart att det här ska fungera. Vi som har jobbat med det här har ju sett att priserna har varit sådana att det har varit möjligt. Men därifrån till att få i gång en verksamhet är det otroligt mycket arbete.

Det stora arbetet i slutspurten inför starten är inkörningen av anrikningsverket i Kaunisvaara, tror Per Erik Lindvall. Verket har stått stilla i tre år och är den stora utmaningen i sommar.

– Under konkursförvaltarens regi så har verket motionerats. Vi vet ju att det är i någorlunda form. Men ändå finns det saker som behöver checkas upp innan vi drar i gång. Så vi kommer att göra en del tester under försommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!