Norrbotten som matregion

I hopp om att stärka Norrbottens turistnäring anordnades ett seminarium under tisdagen där Luleås besöksnäring och livsmedelsbranschen i Norrbotten träffades.

MATINSPIRATÖRER. Kockarna Johan Nilsson och Tommy Myllymäki var inbjudna till seminariet för att bidra med inspiration vad gäller att laga närproducerad mat.  Foto: Roland S Lundström

MATINSPIRATÖRER. Kockarna Johan Nilsson och Tommy Myllymäki var inbjudna till seminariet för att bidra med inspiration vad gäller att laga närproducerad mat. Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-05-27 06:00
-  Både besöksnäringen och den närproducerade livsmedelsbranschen är tillväxtbranscher. Det finns ingen anledning att inte samarbeta, säger Anders Granberg från Luleå Näringsliv. Målet är att göra Norrbotten till en matregion där man utnyttjar de resurser som finns i länet. Genom detta vill man öka Norrbottens attraktionsvärde och locka mer turister. På sikt kan detta leda till fler jobb inom regionen. Matupplevelse
- När man reser i dag vill man få en matupplevelse. Se på Italien! Man bör kunna placera Norrbotten i en sådan nisch, menar Elisabeth Ennefors från Visit Luleå. Det anordnades ett seminarium under eftermiddagen med olika aktörer från besöksnäringen och livsmedelsbranchen. Man talade där om hur ett samarbete kan utvecklas, och hur det skulle kunna se ut. Förhoppningen är att detta ska ge handfasta resultat. Inspiratörer
Som inspiration hade man bjudit in kockarna Tommy Myllymäki och Johan Nilsson. Båda arbetar med restauranger där man lagar närproducerad mat. Johan Nilssons restaurang Camp Ripan i Kiruna använder sig till exempel bara av närproducerat kött i sin matlagning. - Man får en historia att ladda maten med, säger han. Tommy Myllymäki, årets kock 2007, säger att han bara vill köpa varor som han vet var de kommer ifrån. - Jag är förbannat trött på ordet ekologiskt. Ibland är det faktiskt viktigare att det är närproducerat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om