Norrbotten marknadsförs i New York

Under två dagar nästa vecka ska Norrbotten marknadsföras i New York, USA.

Luleå2015-11-02 17:45

– Huvudsyftet är att marknadsföra länet och bygga nätverk åt företag och organisationer som är intresserade av norra Sverige, säger Fredrik Hedlund, kommunikationschef på Länsstyrelsen i Norrbotten.

Varje år arrangerar Svensk-Amerikanska handelskammaren en hållbarhetskonferens, Green Summit, där en svensk region bjuds in att delta som "Region in Focus" och i år gick frågan till Norrbotten, enligt ett pressmeddelande från Norrbottens Handelskammare.

– Det har länge efterfrågats att kunna gå samman på bred front i länet och kunna ge en helhetsbild. Och det gör vi nu för första gången, säger Fredrik Hedlund.

Marknadsföringen i New York sker i samarbete med både norrbottniskt näringsliv, utbildning och samhället och under två dagar nästa vecka genomförs arrangemanget, som fått titeln Sustainability in the Swedish Arctic, på Scandinavia House i New York.

Nina Rismalm på Norrbottens Handelskammare projektleder arrangemanget tillsammans med kollegan Nathalie Sidén.

- Jag tycker det är otroligt viktigt att skapa en profession för Norrbotten i New York och framför allt göra det här gemensamt, att visa våra unika förutsättningar som vi har i Norrbotten. Vi har en unik natur, besöksnäringen, den samiska kulturen men även den högteknologiska basnäringen som är vår största konkurrensfördel. Och det är det vi vill trycka på, den här balansen, säger Nina Rismalm.

Varför är det viktigt att marknadsföra Norrbotten i USA?

– Det är viktigt att marknadsföra Norrbotten överhuvudtaget men här finns en möjlighet att nå internationella företag som kan vara intresserade av att ha en relation med norra Sverige, säger Fredrik Hedlund.

Norrbottniska marknadsföringsdagar i New York

De aktörer som deltar i Sustainability in the Swedish Arctic (Arktisk hållbarhet) på Scandinavia House i New York den 11-13 november är Länsstyrelsen i Norrbotten, landstinget, LTU, Kiruna kommun, Vattenfall, LKAB, Swedish Lapland Visitors Board och Norrbottens Handelskammare, enligt ett pressmeddelande från Norrbottens Handelskammare. Arrangemangets totala budget är 900.000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!