Norrbotniabanan klar tidigast 2020

Norrbotniabanan kan stå klar tidigast 2020. Förutsättningen är att man hittar finansiärer.  Det säger Banverkets generaldirektör Minoo Aktharzand.

INFORMATION OM LÄNET. "Vi vill informera om de behov och satsningar som behövs i länet", säger landshövding Per-Ola Eriksson. I soffan sitter från vänster: Kenneth Qvist, Mats Hulth, Lena Erixson och Minoo Aktharzand.Foto: Andreas Wälitalo

INFORMATION OM LÄNET. "Vi vill informera om de behov och satsningar som behövs i länet", säger landshövding Per-Ola Eriksson. I soffan sitter från vänster: Kenneth Qvist, Mats Hulth, Lena Erixson och Minoo Aktharzand.Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2009-06-10 06:00
Banverkets investeringsbudget för järnvägar är tom. Anledningen är att man har 17 olika projekt som ska genomföras. Det berättade generaldirektören Minoo Aktharzand vid ett besök i Luleå på tisdagen.-  Norrbotniabanan är ett bra projekt men vi har inga pengar för att genomföra det, säger Minoo Aktharzand.Hon säger att projektet är kostnadsberäknat till 26 miljarder kronor. Eftersom regeringen inte vill anslå de här pengarna måste de tas fram på annat sätt om projektet ska bli verklighet. Det var det budskap som Aktharzand hade.Generaldirektören sade också att Banverket ska be regeringen om att få 250 miljoner kronor, pengar som ska användas för att finansiera en utredning om Norrbotnia-banan.Större förståelse
Hon sade det här i samband med ett besök i Luleå på tisdagen. Då hade hon sällskap av Banverkets styrelseordförande Mats Hulth och Vägverkets generaldirektör Lena Erixson och styrelseordföranden Kenneth Qvist.De fyra kom till Luleå på inbjudan av landshövdingen. Per-Ola Eriksson säger att de fyra genom att komma till länet skulle få större förståelse och insikt om de problem och behov som Norrbotten har när det gäller vägar och järnvägar.Bra bärighet
Vägverkets generaldirektör Lena Erixson talade om de satsningar som verket vill göra i länet. Det handlar främst om att se till att ha bra bärighet på vägar så att de klarar tunga transporter.-  Vi tittar också på det behov som gruvorna i Pajala kommer att skapa. Frågan är om man till en början klarar transporterna med hjälp av lastbilar, sade Erixson.I det sammanhanget talade kollegan Aktharzand som det samarbete som Vägverket och Banverket har med sina finländska motsvarigheter. I planerna ingår att bygga en järnväg från Finland till de kommande gruvorna i Pajala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om