Norrbotniabanan går ut på remiss

Norrbotniabanan utsätts för skarp kritik, men jobbet går vidare på Banverket.
I dagarna skickas förslagshandlingen ut på remiss.
- För att utröna nyttan med alla lösningar har vi kvar många alternativ för in- och utfart i Luleå och Piteå, säger projektansvarige Tomas Gustafsson.

LULEÅ2005-12-02 08:30
Klockan 09.30&nbsp;på fredagen har Banverket kallat till pressträff i Piteå. Där kommer det att presenteras hur arbetet kring Norrbotniabanan fortskrider.<BR>Framför allt brottas Banverket med problemet hur järnvägen ska dras in till städerna längs kusten. Det handlar om Luleå,&nbsp;Piteå och Skellefteå.<BR>- Vi ser tydligt att vi måste lägga mer tid och resurser på att få till smarta lösningar&nbsp; för trafiken genom de stora tätorterna, säger Tomas Gustafsson i ett pressmeddelande på fredagen. <BR>För Piteås del handlar det främst om passagen över älven - om den ska ske via Pitsund eller vid E4-överfarten vid Bergsviken.<BR>- Nästa svåra fråga är Luleå, säger Tomas Gustafsson. För trafikens är det en fördel att få en genomgående lösning i Luleå, helst via Kallax flygplats men det alternativet kan bli dyrt. Alternativet&nbsp;via Gäddvik och Notviken fungerar ganska bra för godset, men kräver dubbelspår in till Luleå C och en så kallad säcklösning för persontrafiken.<BR>Förslagshandlingen skickas nu ut på remiss till berörda Länsstyrelser och kommuner. I mars nästa år ska förstudierna vara klara.<BR><STRONG>(Du kan läsa mer om denna nyhet i lördagens Norrbottens-Kuriren.)</STRONG>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om