Norrbotniabanan får vänta till 2021

Ingen Norrbotniabana före 2021.  I alla fall inte på något av Banverkets förslag.  - Regeringen sviker klimatmålet och industrin i norra Sverige, säger Peter Eriksson (MP).

STOPP. Banverket väljer att inte investera några pengar i Norrbotniabanan. Det skulle i så fall innebära att projektet inte kommer att starta förrän 2021.

STOPP. Banverket väljer att inte investera några pengar i Norrbotniabanan. Det skulle i så fall innebära att projektet inte kommer att starta förrän 2021.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-03-31 06:00
Anledningen till att miljöpartietes språkrör Peter Eriksson reagerar så starkt är att han tagit del av de nyinvesteringförslag som trafikverken har tagit fram och som ska gälla fram till 2021. Förslag som ska presenteras för regeringen i höst. Inte i något av dessa nämns Norrbotniabanan. - Regeringen har tidigare sagt att de vill satsa på järnvägen men det här går ju tvärt emot klimatberedningen. Jag är mycket besviken, säger Peter Eriksson till Norrbottens-Kuriren. Enligt honom föreslår som mest Banverket 13 miljarder kronor under en tio-årsperiod till nyinvesteringar av järnvägen där bland annat en bangårdsombyggnad i Gällivare nämns och ökad kapacitet av Malmbanan mellan Luleå och Riksgränsen. - Stambanan nyttjas redan till max och och om industrin i Norrbotten ska kunna växa måste vi förbättra infrastrukturen. Det är nu vi ska satsa så vi är beredda när konjukturen vänder. Tomas Gustavsson på Banverket är projektansvarig för Norrbotniabanan. Han är dock inte förvånad över att byggandet av järnvägen inte finns med i något förslag. - Vi vet om att det finns lite pengar, eller väldigt lite pengar. Det innebär ju att det inte finns medel att satsa på större projekt. För mig kommer det inte som någon nyhet. Ett bra projekt
Han vill inte spekulera vad det här kommer att innebära för Norrbotniabanan men är helt övertygad att projektet kommer att bli av. - Jag brukar säga att bra saker alltid genomförs - förr eller senare. Det här är ett bra projekt men just nu ser det ut som att det kommer att ta lång tid. Peter Eriksson menar dock att det är en fråga om prioriteringar och att det skulle gå att satsa mer pengar på järnvägen. - Om de skulle slopa något av alla deras skattelättningssystem så skulle det finnas medel att satsa på infrastrukturen - om de hade nu verkligen hade velat det. Enligt honom är både vänsterpartiet och socialdemokraterna på hans sida när det gäller ett bygge av Norrbotniabanan. - Vi kommer att fortsätta att driva den här frågan stenhårt. Förhoppningsvis får vi en chans att rätta till deras misstag efter 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om