Norrbotniabanan får stöd

EU-kommissionen banar väg Norrbotniabanan.<BR>I en rapport betonas vikten av en nordlig järnväg från Narvik via Haparanda ned till St Petersburg.<BR>- Nu finns det än större skäl att intensifiera arbetet med Norrbotniabanan, säger Piteås kommunalråd Peter Roslund.

LULEÅ2005-12-13 12:12
<P>Peter Roslund är ordförande i Norrbotniabanan och är förstås mycket nöjd med rapporten som har gjorts av EU:s högnivågrupp för transporter. <BR>I rapporten betonas vikten av en nordlig transportkorridor Narvik-Haparanda-Tornio-Varius (på den ryska gränsen)-St Petersburg. Den nordliga järnvägen pekas ut som en av fem stora transnationella transportleder i Europa. <BR>- Högnivågruppens rapport är oerhört glädjande, konstaterar Västerbottens landshövding Lorentz Andersson. De svenska besluten om en ny kustjärnväg till Haparanda ligger helt rätt i tiden. Den ger Sverige tillgång till dynamiken i Barentsregionen.<BR>- Högnivågruppens förslag om en nordlig transportkorridor innebär att Norrbotniabanan lyfts ännu högre upp på den politiska agendan. Behovet av ett högeffektivt järnvägsnät i norr är uppenbart för att knyta an till denna europeiska transportaxel. Nu finns det än större skäl att intensifiera arbetet med att säkra en byggstart 2010 av Norrbotniabanan mellan Piteå och Skellefteå samt att fatta beslut om helheten så att Sverige så snabbt som möjligt får en sammanhängande modern kustjärnväg ända upp till Haparanda och finska gränsen, säger kommunalrådet Peter Roslund i ett pressmeddelande på tisdagen.<BR>- Vår region är het och expansiv och det är klart att hela Sverige ska få dra nytta av det. Norrbotniabanan är på goda grunder ett högprioriterat infrastrukturprojekt, säger landstingsrådet Kent Ögren.<BR><STRONG><EM>(Du kan läsa mer om denna nyhet i onsdagens Norrbottens-Kuriren.)</EM></STRONG></P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om