Bistro Norrlands krögare gick i veckan till hård attack mot Luleå kommun, som tidigare bara har erbjudit dem ettåriga bygglov för en planerad restaurangpråm.
– Kommunen lägger en våt filt över hela hamnen, sa krögaren Fredrik Sidevärn som menade att hela utvecklingen i Norra hamn hade stannat av under flera år.
Läs mer: "En våt filt över Norra hamn"
Nu svarar kommunens bygglovschef på kritiken och hänvisar, precis som planchef AnneLie Granljung, till den kommande detaljplanen.
– Alla etableringar i Norra hamn är mycket välkomna inslag i vår stadsbild. Vi vill hjälpa krögarna på alla sätt vi kan men vi måste också utgå från lagstiftningen. Det måste till en detaljplan för hela området för att fler nöjesbåtar ska kunna etablera sig, säger Christer Andersson.
I dag finns nämligen ingen detaljplan för själva vattenområdet. Detta trots att kommunen redan 2015 tog fram en målbild om att utveckla Norra hamn, på uppdrag av kommunfullmäktige.
Därför har bara tillfälliga bygglov kunnat ges – men nu är kommunens ambition att under hösten utreda vilka samhällsinvesteringar som krävs för underlätta för krögarna framöver.
– Vi eftersträvar permanenta bygglov åt alla som vill ha det i Norra hamn. Men då måste infrastruktur och allt annat vara ordnat på lång sikt, säger Christer Andersson.
Hur ser tidsplanen ut för en ny detaljplan för Norra hamn?
– Under alla omständigheter borde detta vara klart innan de nuvarande, tillfälliga byggloven löper ut.
Bistro Bar Brygga – ”Färjan” i folkmun – har bedrivit sin populära krog- och nattklubb i Norra hamn genom att ägaren Nöjesgruppen beviljades bygglov i tre-fem års intervaller.
Nästa sommar blir sista ”Färjan”-säsongen i nuvarande format, eftersom den totala gränsen för tillfälliga bygglov – 15 år – uppnås då.
Verkställande direktör Henrik Gröntvedt sitter ändå lugnt i båten, bokstavligt talat.
– Kommunen har förstått hur mycket BBB tillför i Luleås stadsbild sommartid, så vi räknar med att få ligga där även fortsättningsvis, säger Gröntvedt.
Bygglovschefen Christer Andersson signalerar också att så blir fallet.
– BBB är en mycket uppskattad etablering, som Luleåborna vill ha kvar. Men även i deras fall gäller det att kommunen nu tillgodoser en ordentlig samhällsplanering.
Både Laponia och numera även M/S Symfoni har förmånliga kajplatser längst in i Norra hamn.
Enligt vad Norrbottens Media erfar finns dock önskemål från krögarna att turbåtarna flyttas bortanför det sista hamnmagasinet, där parkeringsytan är bättre lämpad för varutransporter med mera.
– Jag kan bara tala i generella termer vad gäller de aktörerna som också ett kärt inslag i stadsbilden. Det finns flera olika aspekter att ta hänsyn till. En utredning får visa vad som är lämpligast, säger Christer Andersson.