Nyligen gick ett massutskick av en tidning om Luleå ut till alla hushåll i Nordnorge. En kraftfull marknadsföringsinsats som direkt renderade i förfrågningar från vårt broderland i väst.
Vill umgås
- Även tyskar är intresserade men de reser mera på egen hand och vill bo i stuga. Norrmännen vill handla, umgås med varandra och kan tänka sig att ta in på hotell säger verkställande direktören för Visit Luleå, Elisabeth Ennefors som ser en smakstart på sommaren.
På aktivitetssidan är det skärgården som drar. En ny turbåt finns ju med i sommarbilden i år, M/S Kungsholm heter den. Och riktigt stora fartyg har de sista åren hittat till Luleå. I år anländer fem stora kryssningsfartyg till Luleå och utvecklingen fortsätter säger Ennefors:
- Ja, vi är ju själva lite försiktiga med att spekulera men andra aktörer kring oss säger att det kan bli uppemot 20 sådana besök med tyskar, britter, amerikaner, under nästa år och framöver menar Elisabeth Ennefors.
Och med detta så följer förstås en uppgradering av utbildandet till guider. Något som den nya samordnaren på kommunens fritidsförvaltning Camilla Wikström arbetar med.
Nya turistbyrån i Kulturens hus fungerar också väl efter inflyttningen. Men lokalerna är små, för små.
- Men vi har på gång att få det löst, säger Elisabeth Ennefors och byråns Lena Harila.