Nödlandade efter brand i motor

Det small och rök i motorn ? sedan var flygningen till Arlanda över.
Ett flygplan med 95 personer ombord tvingades vända och nödlanda direkt efter start från Kallax.
? Det slog en eldsflamma ur motorn, säger Lennart Åström, flygledare.

LULEÅ2004-02-27 06:30
Planet, en MD 82 med kapacitet på 162 passagerare, skulle lyfta från Kallax mot Stockholm 06.50 på torsdagsmorgonen. Ombord fanns 89 passagerare och en besättning på sex personer.<br>När planet lyfte, 25 minuter försenat på grund av avisning, hände något med vänster motor. Flygledaren i tornet såg även en rökpuff samt hur en eldsflamma slog ut ur motorn.<br>Lennart Åström är driftsledare i flygledartornet på Kallax.<br> ? Det hände just när planet vänder nosen uppåt efter att ha lämnat banan. Puffarna upprepades två gånger till med 10?15 sekunders mellanrum. Flygledaren kunde även höra ett onormalt ljud från planet, ljudet var både högre än vanligt samt avvikande, berättar han.<br>Motorn stannade<br>Smällarna hördes även i kabinen och där märkte passagerarna att något gått snett (se särskild artikel). <br>Motorn stannade men kom enligt piloten igång igen. I det läget valde piloten att fullfölja starten men tog även beslutet att genast återvända till Kallax.<br>Landningen blev helt normal.<br>Då hade planet varit i luften i elva minuter.<br>Det blev storlarm så fort det stod klart att något hänt. Polis samt ett flertal brandbilar och ambulanser ryckte ut till flygplatsen. De återvände dock när det stod klart att nödlandningen var problemfri.<br>Maunu von Lüders är vd för Nordic airlink. Han vill inte kalla det inträffade för en nödlandning.<br> ? Piloten valde att följa de säkerhetsföreskrifter som finns och vände tillbaka till Kallax. Det handlade inte om någon nödlandning, säger han.<br>Luftfartsverkets chef på Kallax Lars Karbin vill inte spekulera i vad som orsakade incidenten men säger ändå:<br> ? Det kan ha något med avisningen att göra. Planet stod parkerat här under natten och det var mycket snö på det. Det blev en stor avisning med mycket vätska.<br>Fick inget bränsle<br>Maunu von Lüders är inne på samma resonemang.<br> ? Problemen kan ha orsakats av att vätskan har blåst av vingarna och in i motorn. Det har orsakat att motorn snedtände en eller två gånger. Motorn fick helt enkelt inget bränsle och när den till slut tände slog en låga ut från flygplansmotorn, säger han och fortsätter:<br> ? Jag vill betona att det inte fanns någon indikation på pilotens instrument om att det skulle röra sig om någon eld i motorn. Han har heller inte fått någon indikation om att motorn inte skulle fungera som den ska.<br>Nordic airlink lyckades få fram ett nytt plan som anlände till Luleå vid middagstid. Med det planet följde även flygtekniker som genast inledde en undersökning av flygplanet.<br> ? Det blir en grundlig undersökning som ska fastställa vad som hände, om motorn är skadad och om planet är klart för flygning, säger von Lüders.<br><br><br>anders.kojs@kuriren.com<br>0920/375 68
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!