Regeringen har avslagit den begäran som Norrbotniabanan AB har gjort. Bolaget begärde att svenska staten via Trafikverket skulle ansöka om medel från EU:s budget för transeuropeiska transportnätverk (TEN-T).
- Regeringen har beslutat att avslå ansökan. Det beror helt enkelt på att Norrbotniabanan inte finns med i den beslutade planen, säger Caroline Karlsson, pressekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd.
Hon syftar på den nationella planen för transportsystemet 2010-2021.
Hälften från EU
Tanken bakom ansökan var att med hjälp av EU-medel finansiera den fortsatta planeringen av Norrbotniabanan. Förhoppningen var att EU skulle bidra med 20 av 40 miljoner kronor som arbetet beräknas kosta. Regionen skulle stå för resterande 20 miljoner kronor, berörda kommuner och landsting har avsatt pengar i respektive budgetar.
- Det har varit värt det ändå, vi har redan gjort allt jobb som ansökan till EU innebär. Då kommer vi tillbaka med en ny ansökan om ett år, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.
Gusten Granström ställer sitt hopp till den revidering av den nationella planen som pågår. Av många skäl är det viktigt att få med Norrbotniabanan i den nationella planen påpekar han.
Trafikverket växlar spår
Trafikverket förbereder en ny tågordning för byggandet av Norrbotniabanan. Tidigare har det sagts att sträckan mellan Skellefteå och Piteå ska byggas först.
- I de diskussioner vi har haft med Trafikverket har de tydligt signalerat en avsikt att föreslå en annan prioritering. De tänker sig nu att börja i Umeå och bygga sträckan Umeå-Skellefteå, säger Gusten Granström.
Norrbotniabanegruppen har ingen kritik mot detta spårbyte klargör Gusten Granström.
Inga invändningar
- Jag tycker själv att det finns en logik i det, säger han och tillägger att det är lättare att förklara för gemene man.
- Våra politiker har redan sagt att vi lägger oss inte i var man börjar med Norrbotniabanan. Det finns inga synpunkter på det, fortsätter Gusten Granström.