I måndags var som vilken dag som helst, men efter att färdtjänsten anlänt och Albin Vesterberg satt sig i taxin märkte han att färdtjänstkortet var borta. Han ombads då hitta ett annat sätt att ta sig hem, eftersom färdtjänsten inte kunde köra någon som inte visade upp ett giltigt kort.
– Jag fick halta mig fram genom hela stan, fram till busstationen, säger Albin Vesterberg.
Albin Vesterberg, 72 år, tar ofta bussen in till stan för att handla. När matkassarna är fyllda beställer han alltid färdtjänst hem till bostadsområdet Tuna. Han har svårt att röra sig, och tar sig fram med hjälp av en rollator. Därför blir det extra bökigt när han har handlat och måste bära matkassar. Efter incidenten känner Albin Vesterberg sig dåligt behandlad av färdtjänsten.
– Jag tycker det är åt helvete, för sådär ska det inte vara, säger han.
Luleå taxi har nyligen tagit över färdtjänsten i Luleå kommun. På Luleå taxi säger man att det är Luleå kommun som bestämmer reglerna för färdtjänst och att kunderna måste visa giltigt färdtjänstkort för att kunna åka.
– Det är från kommunen man har det som krav, säger Johan Nilsson, vd Luleå taxi.
Enligt Johan Nilsson finns det inte heller någon möjlighet för chauffören att ta reda på om personen har rätt till att åka färdtjänst genom att kunden uppger sitt personnummer. Utan ett färdtjänstkort kan chauffören inte veta om en person är berättigad skjuts.
– Vi får inga personnummer från kommunen. Det är kommunen som måste meddela till oss om en person har tappat bort sitt kort, säger Johan Nilsson.
På Luleå kommun beklagar man det som har inträffat, och ser allvarligt på händelsen.
– Det är ytterst sorligt, jag tänker främst på den enskilde. Någonstans har vi faktiskt misslyckats, säger Annika Klefsjö, verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen.
Enligt Annika Klefsjö måste kommunen se över sina rutiner och försöka hitta en alternativ lösning till färdtjänstkortet.
– Först måste vi se vad som har inträffat. Sedan måste vi, tillsammans med Luleå taxi, hitta en bra lösning så att det här inte ska behöva inträffa igen, säger hon.
Luleå taxi anser att man inte hade kunnat göra så mycket mer.
– Utifrån gällande regler har vi handlat rätt, säger Johan Nilsson, vd Luleå taxi.