Nej till lotsning från land

Lotsning av fartyg från landbacken i stället för på havet är som att vara flygpassagerare utan pilot. Det tycker de lotsverksamma som inte gör vågen inför Lotsutredningen som är aktuell.  I dagarna kom utredarens delbetänkande om bland annat hur lotsandet ska bedrivas i framtiden. Att lotsa från landbacken är ett förslag.

TVIVLAR. Driftledare Mikael Pesula och  chefen på  Sjöfartsverket i Luleå Sven Haneborn tror inte på förslaget att lotsa stora fartyg in via någon "lek med joystick".

TVIVLAR. Driftledare Mikael Pesula och chefen på Sjöfartsverket i Luleå Sven Haneborn tror inte på förslaget att lotsa stora fartyg in via någon "lek med joystick".

Foto: Håkan Gidlöw

LULEÅ2008-01-10 01:45

Men de ansvariga och de som utför servicen är minst sagt skeptiska. Fingertoppskänslan går förlorad, tycker man inom verksamheten i Luleå.

I dagarna fick infrastrukturministern Åsa Torstensson enmansutredaren Jonas Bjelvenstams delbetänkande i den lotsutredning han arbetar med. I maj slutredovisas hela utredningen. I delbetänkandet avhandlas bland annat behörighetsregler för lotsyrket samt förändring av arbetsmetoder. Utredaren föreslår att lotsningen ska kunna ske från land via tekniska hjälpmedel. Förslaget har stött på hård kritik i flera läger, ansvariga på Sjöfartsverkets olika kontor, lotsar och befälhavare på fartygen.

Tror inte på förslaget
Kuriren besökte Sjöfartsverkets ansvariga i Luleå för att kolla inställningen och här är man lika skeptiska. Från högste chef Sven Haneborn ned till de i dagsläget fyra lotsar som utför tjänsten, cirka 430 uppdrag per år gällande Luleå hamn. Man tror inte på förslaget helt enkelt. -Nej har svårt att se hur det skulle gå. Jag vet inte om det här systemet finns utbyggt någon annanstans, säger högste chefen för Sjöfartsverket i Luleå, Sven Haneborn. Han berättar att han bara läst sammanfattningen av utredningen och i dagsläget inte vet så mycket om den mer än att förslaget lagts och kan innebära test, först i simulator och sedan fysiskt i två större hamnar söderut. Signaler via satellit
Vi träffar honom ute på Strömören och i kontrollrummet där trafikledarna Anders Hedlund och Håkan Johansson sitter framför sina skärmar där de kan följa trafiken i Bottenviken enligt ett system där båtarna ses som små punkter omvandlat från radiosignaler via satellit. Att helt sköta lotsandet på detta sätt är ingenting de skulle rekommendera. -Nej det handlar ju om manövrering också och vad gör man om något händer? Och mycket kan hända och gör det också. Tänk om strömmen går, det har hänt! Tänk om det sker något med apparaturen och med fartygen. Är man på på plats ser man och kan göra något, sitter man på land går inte det. Tänk själv, skulle du tänka dig att flyga i ett plan utan pilot? undrar Anders Hedlund som jobbar med VTS Vessel traffic services. Kollegan Håkan håller helt med, nej lotsen måste vara på plats fysiskt med ögon och öron och beslutsrådighet, menar han. Totalt 19 lotsar
I Sverige som helhet finns cirka 220 lotsar i dag. En effektivisering genom landlotsning skulle inte innebära att lotsarna blev färre, menar utredaren vilket befarats på sina håll. Sven Haneborn tror inte heller att det skulle bli fallet. -Nej färre kan vi inte bli i alla fall. I Luleå är vi fyra i dag och det ska anställas en till. Vårt upptagningsområde sträcker sig från Haparanda i norr till Örnsköldsvik. Totalt finns 19 lotsar i dag, fem i Skellefteå som egentligen ska bli sju, fyra i Umeå och fem i Örnsköldsvik. I början av maj ska hela utredningen, som avser den totala organisationen inom Sjöfartsverket, vara klar och redovisas för regeringen. Därifrån till ett beslut och någon verkställighet kan vara avlägsen tror Haneborn och hans personal. Och som sagt att lotsarna ska gå iland? Nej just det ter sig orealistiskt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om