Nej till E 4 -avfart till Storheden
Vägverket motsätter sig den nya avfarten till Storheden - Den är inte motiverad och stör trafiken på E 4, säger Peder Henriksson. Men för kommunen är avfarten oerhört viktig.
NY AVFART. Storheden skymtar från E 4 och någonstans i detta området vill kommunen ha en avfart dit.
Foto: Eija Dunder
Vägverket anser att E 4 har tillräckligt med på- och avfarter utanför Luleå. Den avfart som nu planeras vid Storheden är främst avsedd för lokal trafik. Och sådan ska inte ska ledas in på E 4 mena Vägverket. - Mätningarna visar att det främst är trafik från Boden på väg till Storheden som kommer att nyttja avfarten, säger Henriksson. Det innebär att man svänger ned på E 4 från Bodenvägen (väg 97) och efter 500 meters körning på europavägen åter svänga av till Storheden. - Det funkar inte, det är risk för att det uppstår konflikter på E 4, menar Peder Henriksson. Vägverket anser i princip att trafikproblemen på Storheden orsakas av Storhedsvägens bristande kapacitet och att en förbättring av den bör komma först. Men på Vägverket är man också medveten om hur angelägen kommunen är att få avfarten. - Därför har vi lämnat en öppning, vi kan acceptera detta om E 4 byggs om enligt våra krav, säger Henriksson. Dyrare
Dessa krav innebär att man skapar ett tredje körfält på E 4 från påfarten från Bodenvägen till avfarten mot Storheden. På så sätt kommer aldrig den "lokala trafiken" att blandas med den snabba trafiken på E 4. Men detta innebär att avfarten kostar mer pengar och Vägverket vill att kommunen betalar. - Det blir till sist en förhandlingsfråga, säger Henriksson. På kommunen vill man inte följa Vägverkets krav. - Det innebär bland annat att vi måste bredda den bro som går över Storhedsvägen och flytta vajerräckena. Det blir väsentligt mycket dyrare, säger Anders Dalstål, stadsbyggnadschef. Kommunen anser att det räcker med en vanlig avfartsfil och påpekar att behovet är stort. - Jag träffade handlarna senast förra veckan och de tog åter upp frågan. Vissa dagar uppstår köer på Storhedsvägen och man är orolig för att detta till sist inverkar menligt på handeln. Samtidigt kommer det nya etableringar hela tiden, detta är otroligt viktigt, säger Dalstål. Vägverket ska betala
Kommunen inser dock att Vägverket i egenskap av väghållare för E 4, har sista ordet. Samtidigt menar kommunen att det därmed är Vägverkets börs som ska bekosta den nya på- och avfarten. - Vi har olika uppfattningar och ser frågan ur olika aspekter. Men vi har ju goda relationer och en bra dialog, säger Anders Dalstål.
Luleå kommun vill ha en kombinerad på- och avfart mellan Storheden och E 4. Enligt förslaget ska trafik på väg söderut på E 4 kunna svänga ned på Betongvägen medan trafik som vill åka söderut från Storheden ska kunna köra upp på E 4 på samma ställe. Norrgående trafik på E 4 till Storheden får fortsätta att nyttja avfarten i Norra Gäddvik. Inte heller trafikanter som vill åka norrut på E 4 när de lämnar Storheden kan nyttja den nya påfarten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!