Nätverket som hjälper Norrbottensmaten på traven

Den ekonomiska föreningen Matproducenter i Norr bildades 2003, har i dag 32 livsmedelsproducenter som medlemmar.  Medlemsföretagen omsätter cirka tre miljarder kronor och sysselsätter över tusen årsanställda.  Det hela började egentligen ur ett turistprojekt där det norrländska skafferiet skulle lyftas fram bättre.

LULEÅ2008-11-24 06:00
Matproducenter i Norr är kort sagt ett nätverk och ett marknadsföringsorgan för livsmedelsprodukter från Norrbotten. För tre år sedan gick de ut och varnade för att lokala livsmedelsproducenter får allt svårare att konkurrera i den volymberoende marknaden. Man kraftsamlade i en stor marknadsföringskampanj för att nå konsumenter i Norrbotten och för att ändra attityderna till lokalproducerade livsmedel.Fångar trender
I dag har attityden i många avseenden vänt. Till det lokalas fördel.- De stora matvarukedjorna är bra på att fånga trender. De har insett kundernas krav på lokala produkter. Sedan tycker de att det är bra att ha oss som en länk till de här enskilda företagen, säger Tryggve Bergman, ordförande för nätverket Matproducenter i Norr.Genom sina kontakter från tiden som säljare och VD för BD-fisk (se separat artikel) har han bra ingångar hos de stora matvarukedjorna. Fantastiska råvaror
De senaste höstarna har delikatesser som löjrom och löjfilé demonstrerats tillsammans med Polarbröd och Norrmejeriers dryck Jock, såser från Delikatessfabriken (se separat artikel) och så vidare.- Vi har så fantastiska råvaror och de uppskattas otroligt mycket söderöver. Våra demon där nere blir allt populärare och det roliga är att med samarbetet i det här nätverket når vi ut utan att det blir dyrt för varje enskilt företag, säger Tryggve Bergman som styrslar föreningen tillsammans med Kristina Wikström, till vardags konsulent hos Hushållningssällskapet. Italiens matmässa
Löjrom och löjfilé är två av de råvaror som fanns med i vagnarna när Svenska Exportrådet bjöd in Matproducenter i Norr att delta på en matmässa italienska Parma.- Det är roligt att så fort Sverige ska representera så finns råvaror härifrån norr med. Det här arrangemanget i Italien hör samman med att regeringen uttalat att man vill göra Sverige till det bästa matlandet. Då vill man åka till en region där man är allra mest patriotisk kring sina egna delikatesser och få ett betyg på våra varor, säger Tryggve Bergman.Efter framgångarna i Norrbotten har även Västerbotten anmält sitt intresse att vara med i Matproducenterna. Det får de gärna enligt Tryggve Bergman.
Medlemnar i Matproducenter i Norr:
w BD Fisk AB, Bergnäsets Bageri AB, Delikatessfabriken Norrbotten AB, Fjälldrömmen, Guldfisken Förädling AB, Hietala Trädgård AB, Nylens Hugosons i Luleå AB, J.Petterssons Chark AB, Jokkmokks Chark AB, Jonssons Mandelpotatis, Karakka Utveckling AB, Karlgrens Slakteri AB, LM Kök AB, Luleå Konfektyr, Muddus Hjortron, NordChark, Norrbottens Honung, Norrbottens lamm och får Ovine, Norrbottensgården slakteri AB, Norrmejerier, Olofssons Bageri, Outinens Potatis AB, Piteortens Chark AB, Polarica, Röduppsholmens Potatis och Morötter, Storhedens Konditori AB, Svantes Vilt o Bär AB, Tornedalens Renprodukter AB, Trundöbagaren AB, Viltpoolen AB, Överkalix syltfabrik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om