Nätverket sätter fart på affärerna

Man gör helst affärer med den man känner och har förtroende för. Det är uppfattningen som grundat affärsnätverket Business Network International, BNI med medlemmar i bland annat Luleå. Att söka sig in i olika affärsnätverk för att få merförsäljning blir allt mer intressant.

MER. Göran Kihlanki och Erik Svanberg har goda erfarenheter av BNI. "Det ger merförsäljning och är allmänt trevligt" säger Göran Kihlanki.

MER. Göran Kihlanki och Erik Svanberg har goda erfarenheter av BNI. "Det ger merförsäljning och är allmänt trevligt" säger Göran Kihlanki.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-04-14 06:00
Bilden av företagare som blott litar till traditionell marknadsföring börjar blir allt ovanligare. Fler och fler företag söker efter att förbättra sina affärsmöjligheter genom att delta i olika nätverk.Ett sådant nätverk är Business Network International med ursprung i USA. I Sverige finns nätverket sedan 1999 med Luleå som nordligaste ort.Nätverkets ståndpunkt är att man helst gör affärer med dem man känner och att personliga kontakter och rekomendationer leder ofta till nya uppdrag och kundrelationer.BNI är ett referensnätverk och de regelbundna träffarna ger deltagarna möjlighet att presentera sin verksamhet till medlemmar och de gäster dessa får ha med sig.Tryggt
Det naturliga är att det uppstår affärsförbindelser mellan medlemmarna, men man rekommenderar självklart varandra till andra, utom nätverket.- Det är tryggt att få en rekommendation om ett företag från någon man själv känner, säger Lotta Arenvall Hallbom med företag i utbildningsbranschen, men också regionchef för BNI i Norrbotten.Själv lockades hon till BNI av en vän som sa: "Häng med. Vi äter frukost och gör affärer".- Jag blev förbluffad över hur bra det var. Jag gick med på en gång och förstod inte att jag inte vetat om det här tidigare. Ändå hade jag varit företagare i flera år innan, säger hon.Inte bara affärer
Resultatet är inte enbart en massa nya affärer. - Jag har blivit en bättre företagare. Jag måste ju berätta om min affärsidé varje vecka och tvingas tänka igenom vad det är jag säljer. Nätverket breddar också kunskaperna om andra branscher, säger hon. BNI i Norrbotten har med företag från de flesta branscher. - Vi saknar byggare och hantverkare och många efterfrågar de, säger Lotta Arenvall Hallbom, som håller på att bygga upp BNI-grupper även i Piteå, Boden och Kalix.Värdefulla tips
Leif Norén på företaget Reklamtrion (se artikel här intill) gick med i BNI redan 2004.- För det första så träffar du varje gång ett 25-tal personer som kan ha behov av våra produkter. Och i gruppen får man tillgång till varandras nätverk. Win, win, som man brukar säga. För att ha nytta av nätverket kräver förstås att man själv är aktiv - berättar om sin verksamhet, men även är alert och hjälper andra med kontakter. Ju aktivare du är desto bredare nätverk får du, menar Leif Norén.Johnny Livbom är företagets representant i BNI i dag. Redan efter några månader har han gjort affärer för mer än medlemsavgiften på 7.500 kronor per moms.- Dessutom får man tips om leverantörer och inte minst storträffarna då man samlar alla BNI:are som alla får ta med sig 30 personer ger otroligt mycket, säger Johnny Livbom.Båda menar att det är möjligheten till att få mer affärer som är grunden i intresset att vara med i ett nätverk. Men det är också roligt att kunna hjälpa andra till affärer.- Visst tar det lite tid, men vi träffas till lunch en gång i veckan och äta ska man i alla fall, så oftast har man ju tid, säger Johnny Livbom.Leif Norén säger att det svårt att sätta något penningvärde i att man varit med i nätverket.- Men helt klart är det en pusselbit som gjort att vi utvecklats som vi gjort.
BNI startade för mer än 20 år sedan i USA. Finns i 36 länder. Kom till Sverige 1999. I dag finns 80 affärsteam från Luleå i norr till Malmö i söder. Avgift för medlemsskapet. Träffar antigen till frukost eller lunch.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om