Nattjobb för vägarbetarna i sommar

Trafiken minskar markant under natten och då jobbar vägarbetarna säkrare. Därför väljer Trafikverket gärna nattjobb i sommar.

Mats Elgkrona är projektledare för en bit av vägarbetena på Bodenvägen, riksväg 97.

Mats Elgkrona är projektledare för en bit av vägarbetena på Bodenvägen, riksväg 97.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2020-06-01 05:00

Det finns en lång rad vägsträckor som behöver repareras under sommaren. Trafikverket har en lista på 42 olika platser i länet för sina mest trafikpåverkande vägarbeten. Flera av dem kommer att ske nattetid.

– Trafikmängden minskar markant nattetid, säger Torbjörn Lennelöv som är tillförordnad enhetschef för vägunderhållet i Norrbotten på Trafikverket.

På de sträckor där det är få närboende som kan störas av nattarbetena, väljer Trafikverket ofta att jobba under tiden 20.00 till 05.00. En fördel är att vägfiler som under nattarbetena stängs av, kan öppnas under dagen.

Det gäller exempelvis de 25 kilometer väg på E4 mellan Piteå och Rosvik som ska beläggas under sommaren.

På minst 42 platser kommer trafikanterna att få konkurrens av vägarbetare i sommar. Torbjörn Lennelöv tycker det är svårt att rangordna jobben på vägarna i angelägenhetsgrad.

– Alla projekt är angelägna, tycker han.

Luleåborna och bodensarna kommer att få problem på riksväg 97 mellan Luleå och Boden. Dels ska de många av- och påfarterna bli rejält färre och dels ska sträckan Sävast–Sunderbyn bli till en 2+1-sträcka med mitträcke. I samband med det läggs också helt ny asfalt.  Tre nya trafikplatser ska byggas och för trafikanterna  innebär det exempelvis avsmalnande körfält och hastighetssänkningar. Också här kommer en del av jobbet att göras nattetid.

Ett projekt är cykelbanan mellan Älvsbyn och Korsträsk.

– Arbetet beräknas vara helt färdigställt hösten 2021, säger Lennelöv.

Cykelbanebygget kommer att märkas för trafikanterna. Nedsatt hastighet, avstängda körfält, trafiklots leder fordonen mellan trafikljus, byggtransporter och arbete på och intill väg är följder som trafikanterna får räkna med. 

Som vanligt görs en del laga-och-lappa på vägarna. Potthåll och slitage kräver asfalt. Ett exempel är sträckan mellan Piteå och Töre, alltså i princip hela E4.

– Arbetena kommer att utföras i princip på samma sätt som den specifika sträckan mellan Piteå och Rosvik, alltså nattetid, säger Torbjörn Lennelöv.

Även om mycket av arbetet på länets vägar alltså kommer att göras nattetid när trafiken är mindre intensiv, så gäller som vanligt att fordonsförarna måste vara försiktiga så att de inte utsätter vägarbetarna för fara. Torbjörn Lennelöv passar på och tipsa om trafikverkets hemsida, trafikverket.se. Där finns både text och kartor om sommarens vägarbeten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!