Näthandel ger Posten mer jobb

Färre brev men fler paket - så har internet påverkat posten.- Vi sorterar 7.000 paket per dygn, säger Christer Bergh, distriktschef på Posten.

TIPPAR RÄTT. Sune Sundén tar emot ett paket som tippats ned i rätt fålla av den nya sorteringsmaskinen. Men resten av jobbet får han göra själv.

TIPPAR RÄTT. Sune Sundén tar emot ett paket som tippats ned i rätt fålla av den nya sorteringsmaskinen. Men resten av jobbet får han göra själv.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2012-09-18 06:00

Allt fler brev blir elektroniska och vi köper mer och mer varor via nätet. Detta får konsekvenser för Posten - antalet postade brev minskar rejält men i gengäld blir paketen snabbt fler.

- När det gäller brev sjunker volymen men det är tvärtom för paket. Så sammantaget gör Posten ett bra resultat, säger Kenneth Bergsten, chef för Posten logistik i Norrland.

I Luleå har man ökat kapaciteten på paketsorteringen genom nyanställningar och investeringar i ny utrustning.

- Vi ser en tydlig volymökning av paket och folk handlar betydligt mer på internet, inte minst i Norrland, säger Bergsten.

I Norrbotten har e-handeln ökat med 16 procent på ett år och i Sverige i helhet varierar ökningstakten mellan 14 och 20 procent.

- Det som också är påtagligt är att kunderna vill ha sina varor snabbt, säger Bergsten.

Leveranserna sker med lastbil, enligt Bergsten på grund av att järnvägen ännu inte klarar kraven på snabba transporter.

Posten Norrland har lagt ned sin sorteringsanläggning i Ånge och i stället förstärkt anläggningarna i Luleå, Umeå, Sundsvall och Östersund.

- Nedläggningen av Ånge har sparat massor av mil, säger Kenneth Bergsten.

I Luleå innebär satsningen fem miljoner kronor för en helt ny typ av paketsorteringsmaskin samt fem nyanställda.

- I dag är vi 70 anställda här på paketsorteringen på Storheden, säger Christer Bergh, distriktschef för Posten.

Varje dag (eller snarare kväll eftersom arbetet sker efter klockan 17.00) sorteras runt 7.000 paket på den anläggningen. Bergh berättar att kvällsjobbet innebär att kunderna får sina paket ett dygn snabbare. Lastbilarna lossar ut paketen som manuellt placeras på bandet. Där åker paketen runt tills de sorteras ned i rätt fålla ("sliskar" på postspråk) då maskinen läser av streckkoden.

Sedan placeras de i rätt korg, åter manuellt. Och lastas sedan på andra bilar för vidare befordran till kunden, antingen direkt eller via ett postombud.

- Det blir en del lyft, säger Sune Sundén, veteran på Posten Luleå sedan sommaren 1965.

För en utomstående fungerar det ungefär som på tomtens leksaksfabrik i Disneys julaftonsfilm.

- Du är inte den första som säger det, säger Sune Sundén.

Sorteringsanläggningen ("soten" på postspråk) togs i bruk 1 februari och har aldrig fallerat. Inte förrän Kuriren kommer på besök, då stannar bandet.

- Jag höll på att skrika högt, typiskt, säger Christer Bergh.

Men stoppet varar bara en halvtimme, sedan snurrar paketen runt lokalen igen i jakt på rätt "slisk"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!