Närodlat en central fråga
I alla tider har han arbetat för att öka miljötänkandet hos folk och alltid varit före sin tid, lite i otakt. Men nu är det "nära" och det i dubbel bemärkelse. Per Holmqvist med projektkamrater öppnar en butik i Luleå med ekologiska, rättvisemärkta och närodlade varor. Suget efter just närodlat är stort och den ideella föreningen bakom initiativet tror på sin satsning.
SMYGÖPPNAR. I slutet av månaden smygöppnar Luleås nya butik med närodlat, krav och rättvisemärkta varor. Här håller butiksföreståndaren Britt-Marie Jakobsson på att fylla upp i hyllorna i butiken.
Foto: Håkan Gidlöw
Projektet som pågått i 1,5 år och stöds av såväl kommuner som länsstyrelse, Almi företagspartner och Hushållningssällskap utmynnar nu alltså i en fysisk försäljningsplats också, i Luleå.- Vi har runt 5.000 produkter att erbjuda. Det vi skulle behöva mer av är tillgången på närodlat, morötter, ja grönsaker överhuvudtaget, säger Per Holmqvist. Han hoppas att flera odlare ska nappa på att leverera. Han berättar att suget efter just det som producerats nära kunden visar sig vara sotrt, större än efter det som är ekologiskt producerat faktiskt.I butiken som öppnar i slutet av januari kommer det förutom affärens produkter även varje fredag att äga rum en försäljning typ saluhall där producenter själva kan hyra in sig och sälja sina produkter direkt.Finanskrisen oroar inte
Att butiken blev klar att öppna nu mitt under finanskrisen var en liten missräkning men inget som oroar i stort.- Man vet ju inte hur folk resonerar på att lägga lite extra på de här produkterna, men det finns ju egentligen bara vinster att göra att handla detta, säger Per Holmqvist och tänker på hälsoeffekter, näringslivseffekter, miljöeffekter.- Maten är ju en stor del av klimatfrågan. I Norrbotten äter vi mat för sex miljarder årligen, vi köper mat utifrån för fyra miljarder. Mycket av det skulle vi kunna producera själva här i länet, tycker Per Holmqvist.Gemensam sak
Ica och Konsum satsar också på ekologiskt och kravodlat men i långa loppet hoppas Per Holmqvist att man inte ska bli konkurrenter utan arbeta för en gemensam sak.- Det vore intressant om vi kunde få hålla i en sån satsning, säger Per Holmqvist och drömmer om en saluhall med denna inriktning i Luleå. Gamla posthuset hade varit perfekt, säger han.Hämtas på plats
I Nordansmaks verksamhet ingår också distribution av veckokassar med utvalda produkter till kunderna. Kassarna hämtas på plats eller distribueras med exempelvis Bussgods med vilka man har ett fint samarbete. Att samordna leveranser med lastbilsturer är ett smart sätt att slå flera flugor i en smäll anser Holmqvist. Han cyklar till och med ut med kassar i närområdet i Luleå. Per Holmqvist berättar att verksamheten måste ha en omsättning med 100.000 kronor i månaden för att gå runt. I dagsläget ligger man på cirka 40.000 kronor.- Vi måste minst dubbla det, säger han. Hoppfull som sagt, men än finns stötestenar att ta sig över. Men det hoppas han få hjälp med via de samarbetspartners som finns i projektet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!