När Ikeaeffekten upphörde
Fenomenet som uppstod när Ikea bestämde sig för att etablera sig i Haparanda har fascinerat många och nu har det kommit en bok som analyserar vad som hände med gränsstaden efter den inledande euforin.
Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
Trots att han tycker sig ha fått stöd för uppfattningen att Ikea gett människorna i Haparanda både självförtroende och framtidstro verkar svaret på Nybergs initiala fråga vara - nej. Antalet ungdomar - främst unga kvinnor - som flyttar från orten har visserligen minskat men efter några positiva år fortsätter befolkningen återigen att minska. Dessutom är ungdomsarbetslösheten rekordhög.- Det pågår en förfärlig rörelse där människor flyttar från små till stora städer och trots allt som hänt i Haparanda står man inte emot den här kraften, det här suget, menar Nyberg.Även företagarnas attityder till framtiden har förändrats till det sämre, enligt boken.- Mycket av Ikeaeffekten har planat ut. Helhetsgrepp
Nybergs bok bygger dels på egna intervjuer som han gjort med unga Haparandabor och diverse representanter för både offentlig och privat sektor men också på forskning, statistik, undersökningar och enkäter som andra utfört och tagit fram.- Jag ville ta ett helhetsgrepp om det som poppat upp under åren och det var kul att göra en sådan här bok i samarbete med forskare.Det är den statliga myndigheten Formas, Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande som finansierat boken och där hoppas man att människor som jobbar med utveckling av städer och regioner ska kunna lära sig något av exemplet Haparanda.
Bilden heter boksläpp 1.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!