Hennes lilla ateljé i Luleå har fullt upp året runt med allt från balklänningstillverkning till ändringssömnad. Hennes egenhändigt skapade kreationer har också hittat in i filmens värld som exempelvis i succéfilmen Grabben i graven bredvid.
På en bakgata i Luleå centrum ligger ateljén. Den är mysigt prångig och här hänger frasande sidenklänningar för bal och bröllop och eleganta frackar.
Men även den där gamla slitna favoritkavajen eller skjortan som bara behöver en liten ändring för att leva vidare ett tag till finns där. Napaporn gör allt i sömnadsväg och många kunder satsar gärna en extra slant för att rädda ett gammalt favvoplagg eller beställa den där klänningen som ingen annan har.
- Jag har kunder från hela Norrbotten kan man säga, förklarar skräddaren själv som har sina rötter i Thailand. Hon kom till Sverige 1983 och gifte sig med Stig.
I dag är barnen utflugna och maken hjälper till i ateljén som hon tog över för nio år sedan.
- Innan dess arbetade jag på Norrbottensteatern i en massa år, det var väldigt roligt. Vi hade en väldigt bra stämning och vi har fortfarande kontakt. Jag gör en del jobb för dem ibland, berättar Napaporn.
I hennes lilla ateljé är det ständigt ruljans:
- Jag hyr ut festkläder men jag syr också upp på beställning, berättar hon. I dessa dagar är det många studenter som ska ha något fint till balen. Beställningarna måste rulla in redan i januari för att hinnas med, det går inte att komma veckorna innan man ska ha plagget.
- Universitetet är en stor kund, jag sköter till exempel måttagningen för de doktorshattar de köper in söderifrån. Sedan servar jag flera klädbutiker i Luleå. Då handlar det till exempel om att ändra ärmar på kostymer och annat, berättar Napaporn.
Bland de mera spektakulära uppdragen hör leverans till filmproduktioner.
- Filmregissören Kjell Sundvalls syster kom hit och "upptäckte" mig så jag har fått sy till filmer som exempelvis Grabben i graven bredvid. Det är förstås jätteroligt, säger hon.
Perfektionist
Hon jobbar ensam i sin ateljé.
- Ja, det är bäst, jag är perfektionist, säger hon leende.
Ibland tar hon emot praktikanter, men annars så är det hon själv som sköter ruljansen. Det kan bli mycket långa arbetsdagar, när det är körigt inte minst.
- Jag jobbar mellan klockan 10 och 21, säger hon och skrattar gott när hon konstaterar att ska maken få träffa sin fru så måste han uppsöka henne på jobbet.
Kontakten med kunderna och deras nöjdhet är a och o för henne.
- Är en kund missnöjd kund så är min dag förstörd, säger hon.
Fast det är sällan det händer, hennes erfarenhet och skicklighet brukar borga för lyckade uppdrag. Och mästerskräddaren är bra på att läsa sina kunders behov redan när de kliver in i butiken.
- Jag ser direkt vilket plagg de skulle passa i och även om de sedan provar annat före är det rätt ofta som det plagg jag föreslagit blir det som väljs, säger Napaporn som alltid för en ärlig dialog med kunden. Att resultatet blir det bästa är det viktigaste för henne.