En kollega klarade sig inte lika bra utan omkom vid explosionen.
Det var 2004, fast Benny Nordlund, 62, började vid SSAB långt tidigare. På1960-talet var han sommarjobbare och efter att ha nobbat fem kronor timmen på bilverkstad hamnade han för 43 år sedan bestående innanför grindarna.
Dubbel tur
Benny Nordlund var med om en olycka 1988 och föll sex meter, bröt ett ben samt sjukskrevs mer än ett år. Han han hade tur, anser han, i fallet hade han kunnat spetsas av tappar av slagg, men hamnade mitt mellan.
Olyckan för nio år sedan var värre. Benny Nordlund är murare och arbetade i murningscentralen med en torped som skulle renoveras. En torped är en cigarrformad vagn som används för att flytta flytande järn.
Efteråt fick han veta att gjutmassan som användes kunde bilda vätgas. Arbetarna visste inte det.
Vid tillfället skulle en av dem svetsa.
– Han frågade om jag kunde hämta en svetshjälm. Jag gick iväg men fann ingen. När jag vände mig om small det och jag flög in i ett skåp och skar upp armen, berättar Benny Nordlund.
Okänt
Det var vätgas inuti torpeden och den antändes när svetsen tändes. Locket till torpeden flög iväg. På locket stod arbetaren som skadades så illa att han avled. Svetsaren skadades allvarligt. Benny Nordlund och en kollega som precis innan stått på samma ställe fick lindriga skador.
– Hade vi inte gått iväg hade vi strukit med. Efteråt var det krishantering och företaget ställde upp bra. Åklagaren lade ner fallet, ingen ställdes till ansvar. Vi fick annat material att arbeta med, minns Benny Nordlund.
Abesthandskar
Det är nog mindre av olyckor nu än på 1970-talet och 1980-talet, tror han.
– Då var det ganska ofta. På 1970-talet hade vi asbesthandskar, ingen sade något då. Nu är det mer information och rutiner. Varje gång de tar in olika material går det genom kemiska nämnden, ett laboratorium. När det händer olyckor pratas det mycket om hur onödigt det var. SSAB gör nog så gått de kan, du kommer aldrig ifrån olyckor på en sådan här arbetsplats. SSAB har nollvision, det borde gå att klara vad gäller dödsolyckor,.