Mycket nytt hos försäkringskassan

Enkelt. Snabbt. Rätt. Det är de nya ledorden som ska genomsyra verksamheten hos försäkringskassan. På fredagen invigde försäkringskassan ett nytt lokalt försäkringscenter i Luleå - ett av 60 i hela landet. -Det ska vara lätt att få kontakt med försäkringskassan, säger Ingrid Nilsson, chef för verksamheten i Luleå och Boden.

NYA LEDORD. Enkelt. Snabbt. Rätt. Det är de nya ledorden som ska genomsyra verksamheten hos försäkringskassan. "Det handlar om en mycket omfattande omorganisation, det sägs att det är den största som gjorts av en svensk myndighet hittills, och under det sista året har det varit ett oerhört intensivt arbete med att få alla bitar att falla på plats", menar Ingrid Nilsson, chef för försäkringskassan i Luleå och Boden. Foto: ANDREAS WÄLITALO

NYA LEDORD. Enkelt. Snabbt. Rätt. Det är de nya ledorden som ska genomsyra verksamheten hos försäkringskassan. "Det handlar om en mycket omfattande omorganisation, det sägs att det är den största som gjorts av en svensk myndighet hittills, och under det sista året har det varit ett oerhört intensivt arbete med att få alla bitar att falla på plats", menar Ingrid Nilsson, chef för försäkringskassan i Luleå och Boden. Foto: ANDREAS WÄLITALO

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-01-26 01:45
En helt ny statlig myndighet håller sakta på att växa fram ur resterna av den gamla, hårt kritiserade, försäkringskassan. När allt är klart, någon gång under innevarande år, kommer medborgarna i Svea rike att få möta en fullständigt omstöpt myndighet. Det påstår man i alla fall på försäkringskassan.-Det handlar om en mycket omfattande omorganisation, det sägs att det är den största som gjorts av en svensk myndighet hittills, och under det sista året har det varit ett oerhört intensivt arbete med att få alla bitar att falla på plats, menar Nilsson.Problemområden
Försäkringskassan har stora förbättringsområden att jobba med. Här är några av problemen som kunderna upplever.n Det är svårt att få kontakt med försäkringskassan.n Det är svårt att förstå beslut och blanketter (hälften av alla besök rör blanketter).n Väntan på försäkringskassans beslut är i många fall mycket lång.n Trots att det handlar om en nationell försäkring behandlas kunderna olika i olika delar av landet.-Ibland blir kunden kopplad runt lite för mycket, säger Nilsson.Nu är det i alla fall tänkt att försäkringskassan ska sätta kunden i centrum och med full kraft strama åt verksamheten.-Vi är kanske inte en så modern organisation i dag, menar Nilsson.Tre löften
För att få ordning på sin verksamhet lämnar försäkringskassan tre löften till sina kunder:n Det ska vara lätt att få kontakt med försäkringskassan. Idag kommer många som ringer inte fram till en handläggare. I slutet av året ska alla komma fram, lovar försäkringskassan.n Man ska få veta när det kommer ett beslut om när pengarna betalas ut. Idag är det många som får vänta på både besked och beslut. I slutet av 2008 ska alla få besked om beslut och utbetalning av pengar via självbetjäning.n De som har särskilda behov ska få kvalificerad hjälp. Idag får försäkringskassans anställda slösa bort tid på att hjälpa besökare med krångliga blanketter. Under innevarande år ska alla med särskilda behov kunna boka väl förberedda möten med personliga handläggare.Självbetjäning
Hur ska då försäkringskassan i övrigt komma till rätta med sina problem? -Vi bygger ut självbetjäningstjänsten via internet. Dessutom blir det en utbyggd telefonkundtjänst på fyra platser i landet.Kundtjänsten ska betjäna hela landet och alla svenskar ska nå försäkringskassan via ett enda telefonnummer. Den här servicen är under utbyggnad. Den här bemannade tjänsten kommer att vara öppen även på kvällar och helger.En SMS-service ska också tas i bruk och befintliga automatiska telefontjänster förbättras.På det här sättet hoppas försäkringskassan kunna ägna mer tid åt kunder och ärenden som är lite mer krävande. Man kan kort sagt säga att försäkringskassan under 2008 kommer att försöka bli en modern myndighet som tar steget in i 2000-talet.Fler kontor
Försäkringskassan kommer att ha fler lokalkontor än i dag. Alla norrbottniska kommuner får ett - även om det blir ganska begränsade öppettider. I Boden kommer kontoret bara att vara öppet två dagar i veckan, exempelvis.Ett samarbete med andra myndigheter håller på att sjösättas. Försäkringskassan kommer att samarbeta med både Skatteverket och arbetsförmedlingen.-Det handlar om tjänstesamverkan när det gäller Skatteverket. Personalen kommer att handlägga ärenden från båda myndigheterna. När det gäller arbetsförmedlingen blir det lokalsamverkan. Vi ska finnas i samma lokaler både i Luleå och Boden, säger Ingrid Nilsson.Ökat samarbete
För att minska ohälsan i landet ytterligare ska ett utökat samarbete med arbetsgivare och vård ske. Luleå kommer också att bli en av 20 platser i landet som får ett nationellt försäkringscenter. För Luleås del blir det invigning i oktober. Varje center ska specialisera sig på särskilda frågor. -För Luleås del kommer det att bli bostadstillägg, bostadsbidrag och föräldrapenning.Mycket av arbetet återstår ännu att genomföra och 2008 kommer att bli ett mycket arbetsamt år för alla som jobbar på försäkringskassan.Under året kommer exempelvis:n 115.000 utbildningsdagar att genomföras.n 150 nya lokaler och 14.000 nya telefonnummer att tas i bruk.n 12.000 personer ska byta arbetsplats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!