Om allt går enligt plan kommer en multibana byggas på Ormberget i sommar. Det handlar om en 3,5 kilometer lång asfalterad bana som primärt kommer användas som rullskidbana men den går att använda till annat också, exempelvis parasporter. Utöver detta byggs en så kallad "pump track" vilket är en mindre asfalterad teknikbana med gupp och svängar.
Multibanan kommer i stora delar att gå efter konstsnöspåret plus en avstickare till elitspåret. Luleå Gjutarens IF äger projektet men Luleå kommun är med och delfinansierar och kommer även stå för drift och underhåll.
Den som vill använda den asfalterade ytan måste betala en avgift enligt samma princip som gäller för skidspåren med skillnaden att motionären här betalar specifikt för den asfalterade ytan, alla grusspår är fortsatt gratis. Det kommer även att gå grusspår vid sidan av asfalteringen vilket betyder att ingen del av Ormbergsspåren blir exklusivt för de som avlagt avgiften.
Kommunen tar intäkterna.
– Det står i avtalet att vi tar intäkterna. Vi står för driften och underhållet, säger Patrick Zetterkvist, avdelningschef Idrott, motion och rekreation Luleå kommun.
Kommunen kommer ta fram en lösning där det går att köpa ett säsongskort som täcker både skidspåren och multibanan. Det kommer även finnas möjlighet att köpa tillgång till enbart multibanan eller skidspåren.
Planen är att banan ska byggas i sommar men enligt Patrick Zetterkvist kommer avgiften inte införas förrän nästa år. Det är i dag inte fastslaget vad multibaneavgiften kommer att bli.
– Men det kommer vara på en lägre nivå än spåravgiften, säger Patrick Zetterkvist.
Det är tredje säsongen som kommunen tar ut en avgift för skidspåren, i år kostade det 420 kronor. Intresset är stabilt.
– Det ligger ungefär på den nivå där det legat tidigare. Det som chockade oss var första året, att så många löste kortet, säger Patrick Zetterkvist.
Fram till måndagen 14 mars hade Luleå kommun sålt säsongskort och dagsavgifter på Ormberget för 1,1 miljoner kronor. Dagskorten står för 60 000 kronor, resten av säsongskorten som uppgår till cirka 2500 till antalet.
Luleå kommun jobbar inte aktivt med att hitta nya "kunder", och därmed intäkter, till Ormbergsanläggningen.
– Det är svårt att jobba aktivt med det. Det är ett beslut den enskilde gör om den vill åka skidor, säger Patrick Zetterkvist och tillägger att anläggningen mer eller mindre säljer sig själv.
Luleå kommun har inte haft någon egentlig kontroll om åkarna avlagt avgift eller ej. Pandemin har varit en anledning men framöver kommer kommunen hitta en lämplig lösning och nivå för att kolla att de som använder spåren verkligen betalat avgiften.
– Det är något vi behöver titta på. Det är inte så att vi ska "sätta dit" folk utan det handlar mer om att upplysa mer. Vi ska försöka göra det på ett trevligt sätt, säger Patrick Zetterkvist.
Det pågår också ett arbete i bakgrunden med att hitta en ännu bättre lösning än den så kallade spårknappen som åkarna nu ska sätta på kläderna för att visa att avgiften är betald.
När kommunen nu tar ut avgift kommer även förväntningar på spåren. Enligt Patrick Zetterkvist kommer det fler klagomål nu när spåren inte är pistade eller om de exempelvis är mjuka.
– Visst är det fler som hör av sig men huvuddelen av det vi hör är att folk är väldigt positiva, säger Patrick Zetterkvist.