Det anser Miljöpartiets gruppledare Malin Svedjeholm efter att kommunstyrelsen tagit beslut om förstudien för parkeringen Trekanten och Norra hamn.
Studien godkändes, men fick ett ljummet mottagande. Formuleringen om att den ska ligga till grund för kommande detaljplanearbete togs bort och ersattes med ett tillägg: "I vidare arbete ska inriktningen vara att Smedjegatan är öppen för mer än enbart bussar samt att fortsatt god tillgång till parkeringsplatser och möjlighet till genomfartstrafik i centrum ska finnas."
KD och SD reserverade sig mot att godkänna förstudien, MP och V mot tillägget.
– Väldigt synd att man inte trodde mer på detta. Här har Luleå energi bidragit till ett förslag, och tjänstemännen har tagit fasta på tankarna för att på samma gång göra verklighet av Luleås mål för minskad biltrafik och bättre miljö.
Förslaget i korta drag: trafiken kring Norra hamn leds om och blir enfilig. Smedjegatan stängs för biltrafik och Trekantens parkering görs om till ett torg. Bilparkering grävs ned under jord.
I kommunens översiktsplan finns följande formulering:"För att få en säkrare, trevligare och hälsosammare stad behöver fler av rörelserna med bil ersättas av resor till fots, med cykel och med kollektivtrafik."
– Smedjegatan och bilparkeringar har blivit symbolfrågor. Vi beslutar om miljömål och översiktsplaner, men när de kan förverkligas så klarar Socialdemokraterna inte av att genomföra sina egna beslut, säger Svedjeholm.
Är det inte bra att man värnar om centrumhandeln?
– Det finns flera exempel på städer som gjort resan, där bilfria områden bidragit till att handeln fått en positiv utveckling. Exempelvis Lund och Göteborg, säger Malin Svedjeholm.
Luleås kommunalråd Carina Sammeli (S) anser att förslaget om Trekanten och Norra hamn fortfarande är levande.
– Vi har inte landat i vad som ska ske eller inte. Förslaget godkändes och vi tycker det ser spännande ut men vi behöver veta mer om vilka konsekvenser de olika lösningarna får. Sedan ska vi ta fram ett förslag som fyller både Luleå energis behov och handelns behov av parkeringar och tillgänglighet.
Att S motverkar egna beslut för exempelvis miljömål håller Sammeli inte med om.
– Jag tänker tvärtom, faktiskt. Det är bra att det blir diskussioner om exempelvis Smedjegatan. Vi välkomnar en utveckling att fler kan ta sig till och från centrum med cykel och buss. Men vi kan inte bortse från att Luleåborna är bilburna. Folk bor i centrum, de måste kunna sig ut från centrum och in till centrum.
Är det inte ett bra tillfälle att driva på utvecklingen?
– Människor kommer att byta transportsätt när det passar dem. Det är inte politikens uppdrag i första hand. Jag är övertygad om att det kommer att ske en förskjutning mot färre bilar, men den utvecklingen behöver ske parallellt med allt annat. Sedan är det ju så att Smedjegatan och Norra hamn inte är det enda vi har att tänka på, utan det kräver fler lösningar. Trafiken och förutsättningarna ändrar sig hela tiden. Det måste vi anpassa oss till.
MP lyfter fram exempel på städer där handeln fått en positiv utveckling när biltrafiken har minskat. Vad säger ni om det?
– Jag var ute i handeln förra veckan. Företagen delar inte bilden att det skulle vara lösningen i alla fall. Jag tror att handlarna har bättre koll på behovet av parkeringar, bilar och närhet än vad vi i kommunstyrelsen har, säger Carina Sammeli.