Motorburen kultur på museet

Någon ?Hindersö-taxi? finns inte med när museet i Luleå och Norrlands motorhistorikers Norrbottensavdelning slår upp dörrarna för lite kultur i moped- och MC-form.
Men väl en massa andra godbitar allt ifrån 1928 fram till dags dato.
Museet fröjdas över ett utställningstema som kommer att dra delvis nya besökare, och motorhistorikerna gläds åt att få komma in i kulturens finrum.

LULEÅ2006-04-07 06:30
? Visst kommer det här att dra besökare som kanske inte annars kommer hit så ofta. Det säger museets Gunnar Renlund som i dagarna är med och sätter upp utställningen Mopeder och motorcyklar, där 18 motorobjekt, mopeder, MC och fordonsdetaljer förevisas. <br>Utställningen pågår från och med i morgon lördag till och med den första maj. <br>Även om det förekommit enstaka motorfordon på museet förut så är detta något nytt och som gett Renlund lite blodad tand.<br>Goa och läckra<br>&nbsp;? Jag grunnar nu på andra saker man skulle kunna göra utställning kring, äldre hockeyspel exempelvis, säger han lite längtansfullt . <br>Men för att återgå till utställningen är det en skön blandning av gamla goa moppar och läckra motorcyklar från farfars dagar och framåt som visas på museet. <br>För undertecknad som inte kan ett skvatt om motorer så är det ändå en fröjd att se dessa gamla maskiner för de är så oändligt formsköna, så välvårdade och naturligtvis en viktig del av vår historia. <br>Upprustad pärla<br>Tack vare killar som L-G och Bengt så kan vi lite yngre förmågor få ta del av denna tekniska skatt. Och historierna, läs männen, bakom maskinerna är minst lika intressanta.<br>Bengt Westerlund från Luleå visar upp sin Harley HT 1000 ccm från 1928. En pärla som han rustat upp under de sista fem åren. <br>&nbsp;? Jag har egentligen två stycken, från samma år. Jag ärvde en av min farbror i mitten på 1960-talet för jag var tidigt motor---i-ntresserad. Men den hade man redan plockat reservdelar från så jag behövde köpa en till. Jag hittade en i Niemisel. Jag tror jag gav en hundring för den, säger Bengt och ler. <br>Drömsumma<br>I dag skulle man nog inte komma undan med mindre än runt 70.000 kronor tror han. Marknadsvärdet på det fint rustade exemplaret han visar på museet kan man bara drömma om. En nytillverkad Harley, ett märke som började produceras 1903, går på minst 300.000 kronor.<br>Gräddfärgad Puch <br>På mopedsidan drar en vacker Puch Lyx från 1962, det enda exemplaret i landet, till sig blickarna. Gräddfärgad och vackert röd med extralyxiga detaljer, bara körd tre mil.<br>&nbsp;? Jag köpte den från ett museum för ett år sedan, säger ägaren Lars-Göran Andersson från Mörön. <br>Han har flera moppar i sin ägo och två veteranbilar av märket Pontiac. Men det är något särskilt med just denna moped.<br>Nostalgiskt minne<br>&nbsp;? Jag har ägt en sån här förut. Förr skulle man hjälpa till hemma och när jag var 15 år gammal och hade huggit upp 30 kubik ved hemma på gården i Överkalix, så fick jag en moped av farsan. Men hur det var så fick jag inte så mycket tid för den och jag kom in i lumpen och när jag kom hem så hade moppen hamnat på skroten. <br>Mopeden som han inte blev riktigt färdig med lade sig som ett nostalgiskt minne hos L-G Andersson och tanken att åter-igen få äga en sån moped övergav han inte. En vacker dag hittade han Mopeden med stort M, i Skåne, på ett museum. <br>Föreläsning<br>Att få köpa loss ett museiföremål är otraditionellt till och med i motorvärlden men L-G:s speciella historia hade rört vid museets ägare. För ett år sedan sålde denne åket till en lycklig lite förväxt ?tonåring?.<br>Under utställningens gång kommer det också att ordnas föreläsning på museet och det är Motorhistiorikernas man Timo Wuortio från Vitå, som den 24 april berättar om bilismens utveckling. <br>Ja, och du som undrar över vad en Hindersö-taxi är för något. Det är Luleåslang för packmoped ? såklart. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om