Mötesnätverk undersökte Luleå

Var ska människor mötas? En evig fråga för de köpande och säljande aktörer inom mötesnäringen. Och vad ska köpas och säljas, vad finns det? Lite av svaret på det fick några av de svenska medlemmarna i det internationella mötesnätverket MPI som i veckan tittat närmare på vad Luleå kan erbjuda.

LULEÅ2007-02-17 06:00
MPI är ett jättelikt nätverk, det största i sin genre. Man har 21.000 medlemmar i 68 olika länder. MPI - Meetings Professional International - har inbjudits och visats runt i staden och närområdet av Luleå Convention Bureau som är ett projekt som drivs av Visit Luleå och dess medlemmar, bland andra Luleå kommun.
MPI:s svenska medlemmar som fick prova på hundspannssåkning, besök vid packisen i skärgården samt besök på nya kulturhuset med mera, representerades bland annat via olika företag och eventbolag samt möteskonsulter. Exempelvis möteskonsulten Maud Wirén, projektledare för Blick möteskonsult AB i Stockholm.
- Luleå har absolut mycket att ge. Jag upplever att det man utlovats det får man också här. Ni har ju också en speciell miljö här, lite av vildmarken fast ändå med allt så nära omkring, förklarar Wirén som tycker Luleå är en utmärkt stad att dirigera större kongresser och konferanser till.
- Jag är själv medlem i MPI för att man här sammanför både köpare och säljare runt samma bord. Man har diskussionen och det blir det bästa av två världar, säger Maud Wirén.
Projektledarna för Luleå Convention Bureau Tina Nilsson och Martin Theorin hoppas att flera aktörer både på köp och säljsida ska komma med i och dra nytta av medlemskapet i MPI.
- Mötesindustrin ökar i Sverige, med tolv procent här i Norrbotten mot sex procent för landet som helhet. En konferensgäst gör av med runt 3.300 kronor, berättar Martin Theorin och pekar på att det förutom skatteintäkter betyder reda pengar till konferens- och turismaktörerna.
- Våga tycka att ni är bra för det är ni, hälsar Maud Wien till aktörerna här i norr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om