Mot miljardvinst

Järnmalmsmarknaden är glödhet.
LKAB gjorde en vinst på drygt 800 miljoner januari? september.
Lägg till att fjärrlastningen i Kiruna går bättre och att malmkroppen är större än man tidigare trott så blir bilden ännu ljusare.
Ett stort bekymmer är dock de nya malmvagnarna. LKAB förnekar dock att vagnbrist hotar.

LULEÅ2003-11-07 06:30
825 miljoner kronor är vinsten för januari?september. Det innebär en tredubbling jämfört med samma period förra året, berättar delårsrapporten som kom på torsdagen.<br>Under månaderna juli?september steg vinsten med nästan 400 miljoner kronor.<br>En miljardvinst verkar oundviklig för LKAB:s del. Fast Anders Furbeck, LKAB:s informations-direktör, gör inga prognoser.<br> ? Det är fortsatt stark efterfrågan på alla produkter. Och på världsmarknaden går pellets nästan inte alls att få tag på, kommenterar han den tid som förflutit sedan delårsrapportens slut i september. <br>Kina är motorn<br>Kina är liksom tidigare motorn i det som händer på malm- och stålfronten. Landets stålboom är huvudorsaken till att världsmarknadshandeln med järnmalm ökar med sju procent i år.<br>I Kina har stålproduktionen hittills i år stigit med 22 procent jämfört med i fjol. Den allmänna tillväxten i landet skapar efterfrågan. <br>Kina har lågvärdig malm och mycket av den egna produktionen måste framgent ersättas av import för att klara efterfrågan från de kinesiska stålverken. <br>Järnmalmshandeln nästa år väntas visa liknande siffror. Både för Kinas del och världsmarknadens.<br>Bedömarna ser också fem år framåt i tiden. Handeln tros växa stadigt under den perioden.<br>Nästan straffsparksläge för LKAB, eller?<br> ? Nja, läget är mycket gynnsamt. Och bedömningen om fortsatt efterfrågan enhetlig. Det är länge sedan det såg så här bra ut. När då? Jag har ingen klar bild av det.<br>Kina skapar luckor<br>LKAB säljer mycket litet till Kina. Men genom att Kina suger åt sig järnmalm från LKAB:s konkurrenter skapas luckor i exempelvis Europa. <br>Här är i korthet några andra goda tecken för LKAB: <br>nn Den tidigare krånglande fjärrstyrda lastningen i Kirunagruvan har börjat räta upp sig, som vi berättade tidigare i veckan. Och snart väntas lastoperatörerna ta plats i LKAB-skrapan i stället för att sitta under jord. <br>nn Malmkroppen i Kiruna är klart större än vad man trott. Malmen är dessutom av mycket god kvalité.<br>nn Fraktpriserna är skyhöga. Eller sjöhöga. När Kina tvingas köpa malm ända från Brasilien binds fartyg upp. I oktober steg sjöfraktpriserna till rekordnivåer. LKAB gynnas eftersom man har förhållandevis nära till kunderna. Detta kommer att slå igenom nästa år, när malmpris-förhandlingarna äger rum.<br>nn Förhoppningar finns om att malmpriserna ska plussas på nästa år. Stark efterfrågan driver upp priserna.<br>Malmvagnar oroar<br>Ett orosmoment finns: De nya malmvagnarna. Som bekant har sprickor i ramarna upptäckts. Förutom tidigare problem med att vagnarna rymde för litet och bromslåsningar på grund av is.<br> ? Just nu pågår diskussioner med leverantören och vi kan i det här läget inte säga mer, förklarar Anders Furbeck.<br>Lever idén med att börja tillverka gamla typen av malmvagnar?<br> ? Jag har inga synpunkter eller kommentarer på det. Vi ska slutföra diskussionerna med leverantören.<br>Hur långt borta är diskussionsslutet?<br> ? Det här måste vi lösa inom kort. I år? Det vet vi inte. Men det är ingen vagnbrist som hotar. Vi har de gamla vagnarna.<br>Endast 73 vagnar har levererats hittills av 700 beställda. Hittills innebär vagnstrulet att slutleverans av nya tågset med lok och vagnar försenas från 2006 till 2008. Loken levereras i alla fall enligt planerna.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!