I helgen omkom en 20-årig man från Gällivare när han tappade kontrollen över motorcykeln och krockade med en lyktstolpe.
Det var tolfte dödsfallet i Norrbottenstrafiken sedan årsskiftet. Jämfört med föregående år är det en markant ökning och när Trafikverkets statistik granskas närmare står det klart att årets första sju månader är de mörkaste sedan 2006.
Ändå pågår det ett flertal arbeten efter länets vägar för att göra dem mer trafiksäkra.
- Tidigare satsades stora resurser på att försöka ändra människornas beteende i trafiken, men det fungerade inte. Nu ligger istället inriktningen på att lindra konsekvensen vid en olycka, säger Daniel Pettersson, tillförordnad chef för polisens trafikenhet i länet.
Ta bort stenar
Några av åtgärderna är bland annat att rensa undan träd och farliga stenar som ligger i direkt anslutning till vägarna.
- De här insatserna görs ju med beräkningen att trafikanterna håller hastigheten men kör man för fort kommer man hamna i områden där det finns träd och farliga stenar. Det är många som inte tänker på det, säger Daniel Pettersson.
En annan omdebatterad åtgärd är utbyggnaden av mitträcket efter E 4 och väg 97.
Inga mötesolyckor
- På de platser där det finns mitträcke är mötesolyckorna i princip utrotade vilket betyder att det räddar liv så jag ser bara fördelar med mitträcken och önskar att det fanns på alla de större vägarna. Visst finns det en del negativt också, till exempel att det kan vara svårt för räddningsfordon att ta sig fram vid en olycka och en högre skaderisk för motorcyklister som kör omkull. Men jag tycker i alla fall att fördelarna överväger nackdelarna.
Ingen förklaring
Daniel Pettersson har inte någon bra förklarning på varför antalet dödsolyckor är högre i år jämfört med samma tidsperiod de senaste åren.
- Jag kan inte dra några slutsatser om vad det beror på. Vi har inte förändrat vårt arbetssätt från tidigare år utan fortsätter att jobba med farten, nykterheten och bältesanvändning. Men jag är mer förvånad över att det inte är fler svåra olyckor, säger han.
Hur menar du då?
- Jag brukar gå och cykla till jobbet varje dag och när man ser EU-mopeder köra i 60 kilometer i timmen och kryssa mellan barnvagnar, cyklister och gående så är det otroligt att det inte sker fler olyckor. Tyvärr finns det människor som kör lika hänsynslöst i den vanliga trafiken också.
Mänskliga faktorn
Enhetschefen tror också att oavsett hur många säkerhetsåtgärder man vidtar så kommer det aldrig att gå att skydda sig helt. Anledningen - den mänskliga faktorn.
- Det är sällan en olycka beror på ett tekniskt fel. Nästan varje gång handlar det om att någon gör en felbedömning, är ouppmärksam, vårdslös eller chansar. Olyckor kommer alltid att ske så länge den mänskliga faktorn finns med i bilden. Därför tror jag Trafikverket är på helt rätt spår när de arbetar med konsekvensen.