Morgonstund har guld i mund
Redan klockan sju på morgonen låses dörrarna upp på Stadsöskolan. På plats finns läraren Thomas Lidbom, eleverna droppar in en efter en. Där erbjuds de hjälp med skolarbetet, även en härlig frukostmacka väntar. - Allt fler elever når målen för godkänt, säger han.
ENGAGERAD. Läraren Thomas Lidbom engagemang för eleverna är beundransvärt. Sedan i januari har han bedrivit morgonskola för högstadieungdomarna på Stadsöskolan. "Det är viktigt att bygga upp relationer med dem", säger han. Bredvid sitter Nikalas Finni, årskurs nio.
Foto: Roland S Lundström
När Kuriren kommer på besök tidigt en morgon finns en handfull högstadieelever på plats i fiket, de dricker the och mumsar på en macka samtidigt som de gör läxor eller pluggar inför ett prov, skolan bjuder eleverna som deltar i morgonskolan på fika. Inför prov och temainlämningar kan det vara mellan tio till femton elever på plats.- Det är min parhäst som bjudet på morgonfikat. Vi kommer alltid samtidigt, säger Thomas Lidbom.Att det enbart är elever som ligger efter i något ämne som deltar i morgonskolan stämmer inte, utan även de som vill höja ett redan godkänt betyg kommer dit. Thomas Lidbom drar paralleller med dåtidens funktion för byn alternativt kvarteret.- Förut var kvarteret samlingspunkt, nu fyller skolan samma funktion.Engagerad i ungdomarna
Thomas Lidboms engagemang för ungdomarna går inte att ta miste på, han både kramar om dem, uppmuntrar dem och skrattar och skojar med dem. Även elever och andra lärare möter honom med en kram. På frågan vad det är som driver honom svarar han att han tidigare varit aktiv i Förbundet mot läs- och skrivsvårigheter, han är själv dyslektiker och lärde sig inte att skriva ordentligt förrän han var 35 år.- När man ser att ungarna inte har tid med skolarbetet måste man hitta en lösning, dessutom konkurrerar vi om dem. Det är viktigt att bygga upp relationer med eleverna, allt man gör börjar ju med en relation. Det är samma om en unge är på glid, med rätt relation i vuxenvärlden så finns det möjlighet att fånga dem.Jonathan Andersson, årskurs åtta, brukar komma till morgonskolan en till två gånger per vecka för att göra läxorna eller när han ligger efter i något ämne. - Jag hinner inte efter skolan då jag tränar både brottning och fotboll, om det inte vore för morgonskolan skulle jag få sluta med något av dem. Här får jag även hjälp vilket jag inte skulle få om jag satt hemma på morgonen, säger Jonathan Andersson.Stärkt självförtroende
Lisa Fällman uppskattar också morgonskolan. Just nu går hon årskurs nio för andra året, i fjol var visade betygen på IG.- Nu har jag VG eller MVG på prov och läxförhör. Thomas kommer och hjälper mig på mattelektionerna trots att vi inte tillhör samma avdelning på skolan. Han engagerar sig verkligen i ungdomar och stärker ens självförtroende. Jag är jättenöjd med mitt skolarbete nu, jag går på morgonskolan när jag behöver, just nu ligger jag inte efter i något ämne utan pluggar inför ett prov, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!