Morgonkaffe OK:s nya grepp

Förändringen hos mackarna fortgår.Samtidigt som bilisterna kör mer bränslesnåla bilar satsar OK Norrbotten på frukosthungriga gäster.

Luleå2012-03-28 06:00

Året som gått medförde en blygsam vinst, med ett resultat efter finansnetto på 8,5 miljoner kronor för föreningen.

- Det var för handeln inget bra år och även vi känner av det. Vi är dessutom beroende av vädret och eftersom det var kallt i början av året är inte folk ute och kör så mycket, säger vd Staffan Magnusson.

Snåla dieselbilar
OK Norrbottens försäljning av drivmedel sjönk, totalt sett. Det är bensinen som går ner medan försäljningen av diesel ökar, i takt med att folk köper dieselbilar.

Bränslesnåla sådana.

- Det påverkar vår försäljning, säger Staffan Magnusson.

Står upp
Likväl tar föreningen marknadsandelar i länet på drivmedel. Dels uppvisas en mätning från SCB för 2010 som talar för det. Samtidigt visar Staffan Magnusson branschsiffror på att OK Norrbotten 2011 tappat mindre av bränsleförsäljning än branschen i stort.

Försäljningen av livsmedel hos OK Norrbotten gick ner 2011.

- Vi har varit mycket av kompletteringshandel men nu har Kvantum och andra butiker öppet länge på kvällarna, säger Staffan Magnusson.

Kaffepigg
Servering, allt från korv till mackor, ökar rejält, och nu går OK Norrbotten in för att öppna redan 06.00 på morgonen för att få in hungrigt folk. Hittills genomfört på några stationer och inom en tid ska de flesta ha upplägget.

- Vi ska fånga upp dem som börjar jobbet klockan sju, det är hantverkare, industrianställda och andra. Då måste man ha bakat klart. Stationerna ska ha bakugnar.

Försäljningen av tillbehör gick ner något medan tobak och snus samt kioskvaror ökade.

Uppåt är det för släputhyrning och tvätt, båda med nya upplägg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om