-Folk är dåliga på att kolla sina däck och kvinnor i högre grad än män säger Roger Johansson, platschef på Däckia i Boden. Han fanns på plats vid däckrazzian i Luleå, efter väg 97 där alla bilister som polisen stoppade i en ordinarie trafikkontroll sedan erbjöds en frivillig undersökning av däcken.
- Hittills är det bara en enda bilist som har fått ett toppresultat av sina däck, förklarar Roger Johansson som inte är särskilt förvånad över resultatet. Han och hans mannar ser massor med exempel på vanskötta däck som rullar in på verkstäderna
Förarens ansvar
Att kolla mönsterdjup och lufttrycket i bilens däck är förarens ansvar och bör göras med jämna mellanrum.
- Ja, och inte på bensinstationerna för de har ofta mätapparater som inte är rätt kalibrerade. Man ska göra det på en däckverkstad, råder Roger Johansson. Bra koll på däckens kvalitet sparar pengar och minskar risken för manövreringssproblem samt sparar bensin, upplyser han.
Däckkampanjen startade i Sverige år 2004 efter förebild från Finland som började redan 1997 med gott informationsresultat.
- Luleå har varit med 2008, 2009 och nu i år berättar projektledaren vid NTF Maria Ögren. Här kommer kontrollen att hållas i dagarna tre, även i dag tisdag och i morgon onsdag har länsborna chans att få kolla sina däck.
- Vi startade vid åtta i morse och tyvärr är det rätt många som avböjt att få däcken kollade, man stressade vidare, säger Maria. De som däremot tagit chansen har dock fått värdefull information om däckstatusen.
- Flera sade att "nu ska jag åka direkt och pumpa däcken", säger Maria Ögren som hoppas att kampanjen blir återkommande.
Lite mönster dyrt
Statistiken från fjolårets razzior i Sverige där 2.387 bilar i nio län kollades (Luleå var inte med) visade att 4,6 procent av bilarna hade minst ett olagligt däck med mindre än 1,6 mm mönsterdjup. Ett trafikbrott som bötfälls med 1.200 kronor om man hamnar i en poliskontroll.
- Om däckets kolväv är framme betecknas däcket som skadat och då blir bötesbeloppet 3.000 kronor, upplyser tillförordnade chefen för polisens trafikenhet, Daniel Pettersson. Han tycker att flera borde ge akt på de signaler man får när däcken inte är i bra skick.
- Jag tror många är medvetna, men vi i polisen upplyser också vid våra kontroller om vi ser någon med lite luft i däcken, säger Daniel Pettersson.
Att många kör med för lite luft i slangarna är en företeelse som ökat under de senaste två mätningsåren - från 9,5 procent till 11,3 procent. Skillnaden mellan kvinnor och män är stor, 14,1 av kvinnorna och 9,8 procent av männen vars bilar kollades vid 2010 års razzia körde med minst ett däck med 1,6 bar eller mindre i lufttryck. Något som kan äventyra manövreringen vid en incident.
Andelen fall med olagliga mönsterdjup minskar dock visar mätningarna. Något som tillskrivs informationen som når ut.