Modehusen gör inredning

Sitt i en silvrig Armani och somna i en lyxig Versace.
I dag kan alla fashionistas omge sig med möbler av sina favoritdesigners.
Tiden då modehusen bara syntes på catwalken är förbi. Nu gör allt fler entré på inredningsmässorna.
? Effekten av att ha sina kläddesigners möbler eller prylar till hemmet är en liten statusgrej och ett samtalsämne, säger Annkathrin Lundqvist, designer och Kurirens egen modeexpert.

LULEÅ2005-11-08 06:30
Världens största modedesigners satsar på inredningskollektioner<BR>Giorgio Armani presenterar sitt idealhem, hans dröm om den perfekta miljön: ett intimt och speciellt ställe där man kan slappna av och varva ned och underhålla gäster omringade av skönhet i möbler och andra objekt för hemmet. <BR>Så står det i det pressmaterial som skickas till hemmavid från Milano. Det handlar om Giorgio Armanis hemkollektion, Armani Casa, eller ?the house of dreams created by Giorgio Armani? som de själva beskriver det.<BR><BR><STRONG>En hel livsstil</STRONG><BR>Armanis första Casakollektion lanserades för fem år sedan ? namnet Armani skulle från och med nu bli synonymt med en hel livsstil. Detta skulle ske genom att erbjuda en total look som spänner över en mängd olika produktsektioner. <BR>I dag har det kommit totalt fem kollektioner som alla reflekterar minimalismen och enkelheten som finns i herr Armanis haute couture-kollektioner. Och han är inte ensam.<BR>De stora modehusen har förstått att vi i dag byter inredning lika ofta som garderob och då är det svårt att hålla sig borta. Versace, Missoni och Prada är bara några av alla de som dykt upp på modemässorna.<BR>? Det här med hem har ju länge varit grejen för de större designerna. Det är ett naturligt sätt att bredda sig över olika konstformer. Som designer vill man göra så att hemmet eller trädgården ser ut som man vill. Man designar på ett naturligt sätt sakerna som omger en i vardagen och får man inte tag på de rätta möblerna, textilierna eller planlösningarna så designar man dem, säger Annkathrin Lundqvist, designer och även Kurirens egen modeexpert.<BR><BR><STRONG>Från sängar till glas</STRONG><BR>? En designer tänker ju naturligt på färg och form och man vill att det ska passa in i konceptet eller en stil.<BR>Hemkollektionerna innehåller allt från lyxiga sängar och soffor till färgglada handdukar och glas ? beroende på vilken designer som står bakom. Versaces höst/vinter kollektion 2005?2006 är lyxig så det förslår. <BR>Det är metallicfärger som guld, silver och koppar som råder. <BR>Stilen är barock och klassisk blandat med art déco och japanskt med en touch av 70-talet.<BR>Även om vissa kollektioner är som natt och dag så finns det en röd tråd som går genom dem alla och det är att designern satsar på hela livsstilskoncept. <BR>Man kan svepa in sig i en pläd från Missoni, som dessutom matchar kläderna man har på sig. Duka fram middagen på en duk från Esprit och somna i sängkläder från Sonya Rykiel.<BR><BR><STRONG>Smart att bredda sig</STRONG><BR>? Ekonomiskt är det smart att bredda sig eftersom det är en merförsäljning för de olika designerna att sälja sitt varumärke inte endast på kläder utan även på accessoarer, heminredning och relaterade produkter, säger Annkathrin Lundqvist.<BR>Men vilka är kunderna? Vilka lägger ned hundratusentals kronor på en säng märkt Versace?<BR>Annkathrin Lundqvist nämner en trolig kundgrupp ? och det är andra designers.<BR><BR><STRONG>Armanifärger</STRONG><BR>? När jag bodde i San Fransisco hade min chef sina väggar i köket målade i moderiktig Armanifärg, detta var 1997. Armani hade väggfärger i sin kollektion redan då. Fina naturfärger i brunt, natur, svart, grått och vitt. Effekten av att ha sina kläddesigners möbler eller prylar i hemmet är ju en liten statusgrej och ett samtalsämne. Ett sätt att förlänga sin garderob.<BR>Svenska Filippa K har också gett sig in på inredning. Sedan en tid tillbaka finns muggar och espressomuggar signerade Filippa K. Där har man försökt att ge porslinet en textil känsla med mönster som likaväl hade kunnat sitta på Filippa K:s plagg.<BR>Akenbergsoffan?<BR>Kan vi i framtiden få se en soffa eller annan inredning från Akenberg design (Annkathrin Lundqvists eget märke)?<BR>? Man ska aldrig säga aldrig. Jag har ett stort intresse för design i olika former och vi lär nog få se en hel del andra saker än endast kläder från Akenberg design i framtiden. En soffa från Akenberg är dock lite svårt ekonomiskt sett att ta fram, så just det lär dröja!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om