"Mjölken är ett måste"

Norrmejerier gör det dyrare att ta hem små leveranser mjölk. Handlaren Lubomir Novotny säger att han inte kommer att ha råd att sälja deras mjölk.

MJÖLK LOCKAR KUNDER. "Butiken lever inte på mjölken, men mjölken är ett måste" säger handlaren Lubomir Novotny, som driver närbutiken i Södra Sunderbyn.

MJÖLK LOCKAR KUNDER. "Butiken lever inte på mjölken, men mjölken är ett måste" säger handlaren Lubomir Novotny, som driver närbutiken i Södra Sunderbyn.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2013-06-14 06:00

– Jag kanske kan köpa mjölken på Willys, det blir i alla fall billigare än Norrmejerier, säger Lubomir Novotny.

Han har drivit närbutiken i Södra Sunderbyn sedan 2007. Med de försämrade leverensvillkor som Norrmejerier aviserat från den 1 juli blir det för dyrt för honom att ta hem mjölk och mejerivaror. Detta eftersom Norrmejerier kommer att ta ut 200 kronor i leveransavgift på varje beställning som understiger 1.000 kronor.

Nu tas en avgift på 100 kronor ut på beställningar som understiger 500 kronor. Det har gjort att Lubomir Novotny inte längre tar hem mjölk varje dag, eftersom han inte säljer så mycket.

– Jag skulle behöva höja priset med fyra kronor per liter mjölk, om jag inte vill betala avgiften från min vinst, säger Lubomir Novotny om den höjda leveransavgiften som Norrmejerier kommer att ta ut.

Ett viktigt lockbete

Mjölken är viktig för att locka kunder in i butiken säger Lubomir Novotny. Han har försökt uppmana kunderna att köpa mer mjölk, så att han ska kunna ta hem mjölk varje dag. Det har inte lyckats.

Tror du att försäljningen minskar om du inte säljer mjölk?

– Ja. Kanske måste jag stänga. Butiken lever inte på mjölken, men mjölken är ett måste, säger Lubomir Novotny.

Annorlunda mot Sverige

Han jämför med förhållandena i sitt gamla hemland Tjeckien. Där månar alla invånare om butiken i närområdet säger han. Så är det inte i Sverige. Kunderna handlar på stormarknader.

– Det är för att vi ska kunna bibehålla en god servicenivå till kunderna vi gör det här, säger Norrmejeriers försäljningschef Erica Lundgren.

Vi har pratat med handlare som inte har råd att ta mjölk från Norrmejerier längre?

– Vi ska försöka hitta en lösning för alla kunder. Vi kommer inte att debitera något förrän vi känner att vi har en optimal lösning för deras leveranser, säger Erica Lundgren.

Så står det inte i brevet som ni skickat till butikerna?

– Jo, det står att vårt mål är att ingen kund ska drabbas. Vi har haft bra samtal med kunderna och försökt lösa det, en del kunder har vi kvar att återkoppla till.

Erica Lundgren påpekar att Norrmejerier har haft samma leveransvillkor sedan 2004.

– Vi har också ett ansvar mot våra ägare och våra bönder, att vi kan betala dem också. Vi ska hitta ett bra sätt att hantera övergången på.

Hur ser den lösningen ut?

– Många gånger kan det vara att man effektiviserar sina inköp, man köper färre gånger, tre gånger istället för fyra.

Hur många kunder räknar ni med att tappa?

– Vi räknar inte med att tappa några kunder, säger Erica Lundgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!