Mitträcken för smala vägar prövas

Vägverket i Borlänge utvecklar en mitträckesvariant för smalare vägar.
Idén liknar den som vägverksdirektör Lena Dahlgren blev kritiserad för.
Något av en upprättelse, alltså.

LULEÅ2006-03-24 06:30
Att mitträcken räddar liv är klarlagt.<br>Hittills har Vägverket framgångsrikt provat så kallade 2+1-vägar. Där finns en körbana åt ena hållet, och två åt den andra. Omväxlande. E 4 i länet är ett exempel där 2+1 praktiseras. <br>Problemet är att vägen måste vara tillräckligt bred för att mitträcke ska kunna införas utan att man behöver bredda vägen längs hela sträckan.<br>Vägverket i Borlänge har tagit fram några idéer för säkrare trafik på smalare vägar, åtta?nio meter breda. Syftet är att förhindra att bilar oavsiktligt kör över på fel vägbana och orsakar mötesolyckor som oftast får katastrofala konsekvenser.<br> En variant är utan mitträcke, men där spår fräses ner i mitten av vägen. Om man kör över mot fel väghalva skakar det till i bilen. Man får alltså korsa vägmitten, men ska ?vakna till? om bilen går oavsiktlig över mittlinjens fräsning.<br> Den andra modellen liknar den nämnda, men där målas en spärrlinje som innebär förbud mot att överskrida vägmitten. För att få omkörningsmöjlighet utförs breddning med vissa mellanrum.<br> Vid den tredje typen sätts ett mitträcke upp som gör det fysiskt omöjligt för bilar att komma över i fel körfält.<br>Ett väg med den utformningen ska provas i Växjöområdet. Byggstarten sker troligen i höst på ett 20 kilometer långt vägavsnitt. <br>&nbsp;? På varannan eller var tredje kilometer blir det en sträcka på 700 meter där man ska kunna köra om, säger avdelningschef Gunnar Tunkrans på Vägverket i Borlänge. Vi väljer att bredda vägen där det blir minst påverkan på omgivningen och där det blir billigast.<br>Principen liknar den idé som Lena Dahlgren förde fram i höstas. Avsikten var att på ett billigare sätt göra E 10 säkrare. Hon menade att exempelvis parkeringsfickor skulle kunna nyttjas för omkörningar, men detta testas inte i Växjö.<br>&nbsp;? Omkörningsfälten blir mer begränsade än för 2+1-vägar, sammanfattar Gunnar Tunkrans Växjövarianten.<br>Priset är viktigt i ekonomiska vargatider för Vägverket. En niometersväg som görs om till 2+1-väg drar iväg mot tio miljoner kronor per kilometer. En niometersväg som byggs om enligt ovan kostar tre?fyra miljoner kronor per kilometer i ombyggnad. <br>Per-Mats Öberg, ställföreträdande vägdirektör för Vägverket Region Norr, säger:<br>&nbsp;? Som jag tolkat saken är det här i linje med de tankar som -Lena Dahlgren hade i höstas. Visst är det en upprättelse. Kanske har allmänheten missförstått och misstolkat de idéer som vi på Vägverket Region Norr har haft.<br>Han påpekar att varje väg är unik och måste utredas ur säkerhetssynpunkt.<br>&nbsp;? Men grundtanken här är mycket bra. Och denna typ av väg med mitträcke blir billigare. Mitträcken ger en väldigt säker väg, men vi måste också vara kostnadseffektiva<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om