Mitträcken bättrar olycksstatistik

Olycksutvecklingen på vägarna under 1997?2003 är skrämmande, enligt en rapport från Vägverket Region Norr.
Orsakerna är de redan kända och vanliga: Rattfylleri, för hög fart och inget bilbälte.
Men årets siffror mycket bättre.
Fler mitträcken, nya och fler fartkameror och kanske färre 110-sträckor ska ge ännu färre olyckor.

LULEÅ2004-05-15 06:30
Vägverket Region Norr, som omfattar Norrbotten och Västerbotten, gör regelbundet djupstudier av olyckorna på länens vägar.<br>Sett till perioden 1997?2003 är nollvisionen långt borta. Enligt den ska antalet döda ha minskat till 19 i de båda länen 2007. Snittet per år för nämnda period var 41 döda.<br>Här är några fakta som gör att olycksutvecklingen är dålig.<br>n Bältesanvändningen i Norrbotten är sämre än riket i övrigt.<br>n Fler omkommer på 110-vägar i de båda länen än i andra regioner.<br>n Andelen unga som dör på vägarna är större här uppe.<br>n Tio människor omkom förra året vid mötesolyckor. Mitträcke hade troligen räddat alla liv.<br>n Voltning är vanligaste typen av singelolycka. Få som dör i sådana olyckor har bälte. 53 procent av dem som dog var alkohol- eller drogpåverkade.<br>Goda effekter av mitträcken<br>Per-Mats Öhberg är avdelningschef för Trafik och miljö vid Vägverket Region Norr.<br> ? Vad som är oroande är ökningen av mötes- och singelolyckor. Men samtidigt ser jag en glädjande tendens att fortsatta utbyggnaden av mitträcken ger mycket goda effekter. I princip har hittills inga olyckor med dödsoffer inträffat på sådana vägsträckor i vår region.<br>I nationella vägplanen för regionen ligger E 4 som helt mötesfri väg rätt långt fram i tiden.<br> ? Men på grund av de effekter vi har fått kanske vi kan tidigarelägga detta. Vi får dock inga nya pengar, utan dessa måste tas från andra håll i budgeten.<br>Förra året sjönk antalet döda i Norrbottenstrafiken drastiskt. I Västerbotten var tendensen tvärtom och där har ett speciellt projekt dragits igång för att bryta trenden.<br>Årets statistik är positiv för båda länen. Trenden i Norrbotten är liknande som förra året: Dödsolyckorna minskar jämfört med perioden fram till och med 2002. Till dags dato har fem människor omkommit i Norrbotten mot tre samma tid förra året. Västerbotten redovisar tre döda mot tolv 2003.<br> ? Mycket glädjande är att vi hittills i regionen inte haft en enda dödsolycka där vi haft droger med i bilden, summerar Per-Mats Öhberg.<br>Angående de förhållandevis höga dödstalen för de smalare 110-vägarna funderar Vägverket på om man kan sänka hastigheten. Den processen är igång, men är en omfattande sådan.<br>Ny och bättre teknik<br>Några nya fartkameror kommer inte till Norrbotten i år, utan får vänta till 2005.<br> ? De är oerhört effektiva. Vi har också indikationer på att okynnesomkörningarna mellan Boden och Luleå har minskat genom fartkamerorna, förutom att medelhastigheten sänkts. Rusningstrafiken löper i lugnare och jämnare takt än tidigare.<br>Ytterligare kameror får ny och bättre teknik och placeras som tidigare längs de större vägarna i länet.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om