Mitträcke ett måste

Olyckan hade kunnat undvikas. Det hävdar Motormännens riksförbund med det bestämdaste. - Just den vägen godkändes inte i vår kartläggning av säkerheten på vägarna, säger länets ordförande, Lars-Aarne Nilsson.

Foto:

LULEÅ2008-08-22 06:00
Den svåra dödsolyckan som i torsdags inträffade på E 4 vid infarten till Karlsborg utanför Kalix hade kunnat undvikas enligt länets vägombud tillika länsordförande, Lars-Aarne Nilsson. Han berättar om den kartläggning som organisationen gjort av Norrbottens större vägar, om hur trafiksäkerheten betygsatts med stjärnor. Sträckan Kalix-Haparanda fick endast två stjärnor.- Två stjärnor betyder icke godkänt. Stora delar av E 4 fick samma betyg, en godkänd väg får fyra stjärnor, förklarar han.Ingen lösning
Vägen där olyckan inträffade är enligt Lars-Aarne Nilsson bred, högsta tillåtna hastighet ligger på 110 kilometer. Att sänka hastigheten menar han hjälper inte, bilisterna skulle heller inte acceptera det.- Man måste göra mitträcken, Vägverket måste få mer pengar. Man tycker att människor ska vara värt något. Enligt trafikforskare så är också den största vinsten att bygga vägarna mer trafiksäkra, det har visat på väldigt gott resultat, säger han.Vägar som betygsätts med fyra stjärnor är bra vägområden med mitträcke och två körfält i vardera riktning. Mätningen i sin tur gjordes enligt det europeiska klassningssystemet, EuroRAP.Ännu en olycka
För någon månad sedan inträffade ytterligare en trafikolycka på samma väg, fast några kilometer närmare Kalix. Även den hade kunnat undvikas enligt Lars-Aarne Nilsson - om mitträcke funnits.Hur mycket mer pengar som Vägverket behöver är svårt att säga, men Motormännen har länge propagerat för att Vägverket ska få mer i börsen. Lars-Aarne Nilsson säger att alla olika bilskatter sammanlagt ger 80 miljarder kronor, av dessa går endast 20 miljarder kronor tillbaka till vägarna.- Mer pengar måste avsättas snabbare. Det är skamligt att inte ha högre säkerhet där ute.Satsas mer i söder
Kartläggningen av säkerheten på vägarna som är genomförd i hela landet visade också att det satsas mer i de södra delarna än i de norra. Exempelvis blev 30 procent av vägavsnitten på de stora vägarna underkända i södra Sverige, medan det i mellersta och norra blev hela 60 procent.- Vi här uppe i Norrbotten är också förtjänta av trafiksäkrare vägar. Att förbättra dem är det bästa man kan göra. säger Lars-Aarne Nilsson.
Europas bilistorganisationer har skapat ett gemensamt program för att betygsätta vägnätet i respektive land. Programmet heter European Road Assesment Programme, förkortat: EuroRAP.Efter ett sameuropeiskt besiktningsprotokoll mäts meter efter meter av landets vägar. Här ligger parametrar som exempelvis hur väl vägen och den omgivande vägmiljön skyddar trafikanterna från att dödas eller bli svårt skadade om en olycka skulle ske. Grundat på inspektionerna betygsätts vägarna med stjärnor. Från fyra stjärnor ner till en stjärna.Källa: Motormännens Riksförbund
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!