Missnöje bland LLT:s bussförare

LLT har köpt in ett system för eco-driving för att få bussförarna att köra mjukare.  Men bussförarna tycker att systemet mäter fel och är opålitligt.

LÅGT FÖRTROENDE. Bland LLT:s bussförare är förtroendet för det nya mätsystemet inte stort berättar Marcus Sjömark, klubbordförande för Kommunal.

LÅGT FÖRTROENDE. Bland LLT:s bussförare är förtroendet för det nya mätsystemet inte stort berättar Marcus Sjömark, klubbordförande för Kommunal.

Foto: Linda Wikström

Luleå2010-06-15 06:00
Den tekniska mätutrustningen har monterats in i 30 av LLT:s 55 bussar. Utrustningen visar hur bussföraren kör. På en liten bildskärm invid ratten visas tre staplar; en för tomgångskörning, en för hastighet och en för inbromsningar.Tanken bakom utrustningen är att få bussförarna att ändra körsätt. Genom att köra mjukare kan man minska bränsleförbrukningen. Det i sin tur innebär lägre kostnader för LLT och minskade utsläpp av koldioxid från bussarna.- Vi har ambitionen att få fem procents besparing på drivmedelsförbrukningen, säger Ange Björk, vd för LLT.I reda pengar innebär det ungefär en halv miljon kronor i minskade kostnader för bränslet och lika mycket i minskade kostnader för skador på fordonen. Ange Björk säger att den första månaden har gått åt till att hitta fel i systemet. Felen är inte av teknisk natur tillägger han. - Det är mera en fråga om pedagogik. Det är ett hjälpmedel för att få en förändring att ändra körsätt, säger Ange Björk.Vd vill ha bonussystem
Ange Björk berättar att han är intresserad av att införa ett bonussystem för bussförarna. - När vi känner att majoriteten av förarna har förtroende för det här då ska vi givetvis hitta morötter för dem, säger Ange Björk.Han funderar på ett system där bussförarna får en viss andel av den besparing som görs tack vare minskad bränsleförbrukning. - Jag vill ha en kvittens av facket att de tycker att det är okej. Annars skapar det bara turbulens, säger Ange Björk.Men bland bussförarna finns en hel del skepsis mot systemet. Den huvudsakliga kritiken bygger på att systemet verkar vara utvecklat för bussar i landsvägstrafik, inte stadstrafik.- Systemet mäter inte alla negativa faktorer, säger Marcus Sjömark som är klubbordförande för Kommunal på LLT.Missvisande
Om man kör 70 på en 50-väg så ger mätaren inget utslag. Det är bara när bussen går fortare än 90 kilometer i timmen som mätaren ger utslag exemplifierar Marcus Sjömark. Andra mätvärden upplevs som missvisande.- Förarna tycker inte att det är ett pålitligt system, säger Marcus Sjömark. Ett bonussystem kan slå väldigt orättvist tillägger han. Det är lättare att få bra värden för den som kör under söndagar, då det är litet trafik. Jämnar det inte ut sig?- Alla förare kör inte söndagar. De som har delade skift kör bara under rusningstrafik. Det är klart att det blir svårare att få bra värden när det är högre trafikrytm, säger Marcus Sjömark. Något konkret förslag på hur bonussystemet ska utformas har man inte fått av Ange Björk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!